طلوع آرامش در زندگی محتوای وبلاگ من محور کانون گرم خانواده می باشد. "منحنی قلب من،تابع ابروی توست خط مجانب بر آن،کمند گیسوی توست حد رسیدن به تو،مبهم و بی انتهاست بازه تعریف دل،در حرم کوی توست آن چه که معنی دهد قامت دلجوی توست پرتوی خورشید شد، مشتق ار آن روی تو گرمی جان بخش او ،جزئی از آن خوی توست بی تو وجودم بود یک سری واگرا ناحیه همگراش دایره روی توست مولای من یا صاحب الزمان ادرکنی!" tag:http://zendegisaz.mihanblog.com 2020-08-05T09:56:32+01:00 mihanblog.com چگونه باید با همسر خود رفتار کنیم ؟ (قسمت دوم) 2012-01-04T21:02:12+01:00 2012-01-04T21:02:12+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/77 محمد رسول « سلسه گفتمان های ازدواج و همسریابی » گفتمان شب پنج شنبه 08/10/90شروع، ساعت 21:30 (گفتمان دوم) پدر : زندگی یک فرایند ساده نیست. بلکه به آمادگی ها و مهارت های زیادی نیاز دارد. فرایندی است که اگر هنر و فنون آن را بلد نباشیم شاید سرگردانی و احساس های ناخوشایندی را تجربه کنیم . برای داشتن لحظات با نشاط و راضی کننده باید بیاموزیم، باید یاد بگیریم که چگونه بهتر رفتار کنیم. با توجه به معیار هایی که در گفتمان قبل بیان کردیم ، حالا باید این مهارت را کسب نماییم که چگونه با همسر خود رفتار کنیم

« سلسه گفتمان های ازدواج و همسریابی »

گفتمان شب پنج شنبه 08/10/90شروع، ساعت 21:30 (گفتمان دوم)


پدر : زندگی یک فرایند ساده نیست. بلکه به آمادگی ها و مهارت های زیادی نیاز دارد. فرایندی است که اگر هنر و فنون آن را بلد نباشیم شاید سرگردانی و احساس های ناخوشایندی را تجربه کنیم . برای داشتن لحظات با نشاط و راضی کننده باید بیاموزیم، باید یاد بگیریم که چگونه بهتر رفتار کنیم.
با توجه به معیار هایی که در گفتمان قبل بیان کردیم ، حالا باید این مهارت را کسب نماییم که چگونه با همسر خود رفتار کنیم که موجب رنجش وی نشویم ؟

]]>
معیارهای اساسی برای انتخاب همسر از منظر اسلام (قسمت اول) 2011-12-17T14:25:50+01:00 2011-12-17T14:25:50+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/76 محمد رسول « سلسه گفتمان های ازدواج و همسریابی » گفتمان شب پنج شنبه 24/09/90شروع، ساعت 21:15(گفتمان اول) پدر : یکى از سپرهاى قوى براى حفظ دین، ازدواج است. تسریع در امر ازدواج فایده‏هاى فراوانى دارد و تأخیر آن زیان‏هاى بسیار. کم‏تر عاملى پیدا مى‏شود که به اندازه فساد و انحرافات جنسى، به نوجوانان و جوانان لطمه بزند. این مفاسد لطمه هایى مى‏زند که در کل زندگى و در طول عمر انسان تأثیر نامطلوب دارد. مریم : از نظر اسلام معیارهای اساسی برای انتخاب همسر چی میتونه باشه؟ مادر : در انتخاب همسر باید متوجه

« سلسه گفتمان های ازدواج و همسریابی »

گفتمان شب پنج شنبه 24/09/90شروع، ساعت 21:15(گفتمان اول)

پدر : یکى از سپرهاى قوى براى حفظ دین، ازدواج است. تسریع در امر ازدواج فایده‏هاى فراوانى دارد و تأخیر آن زیان‏هاى بسیار. کم‏تر عاملى پیدا مى‏شود که به اندازه فساد و انحرافات جنسى، به نوجوانان و جوانان لطمه بزند. این مفاسد لطمه هایى مى‏زند که در کل زندگى و در طول عمر انسان تأثیر نامطلوب دارد.

مریم : از نظر اسلام معیارهای اساسی برای انتخاب همسر چی میتونه باشه؟

مادر : در انتخاب همسر باید متوجه باشیم، مى‏خواهیم کسى را انتخاب کنیم که یک عمر در کنار او زندگى کنیم. نباید این مسئله مهم را از روى احساسات و بدون دقت و مشورت انجام دهیم، زیرا اگر انسان دچار همسر نا مناسب و نا شایست شود، زندگی تلخی در پیش خواهد داشت.. جوانان نباید با خود بگویند : فعلاً ازدواج مى‏کنم و اگر در آینده نتوانستیم با هم زندگى کنیم، می توانیم از هم جدا ‏شویم.

]]>
غریزه ی تبّرج و خود نمایی در زنان از منظر اسلام 2011-11-12T09:40:53+01:00 2011-11-12T09:40:53+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/74 محمد رسول « سلسه گفتمان های تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی » گفتمان شب پنج شنبه 19/08/90شروع، ساعت 20:15 (گفتمان ششم) پدر : زنان به عنوان نیمى از پیكره جامعه نقش بسیار مهمى در ایجاد و گسترش عفّت، پاك‏دامنى و اخلاق در بین جوامع بشرى دارند. عفّت و حیاى زن، كه یكى از مهم‏ترین عوامل حفظ و بقاى عفّت عمومى است، نه تنها در تمام ادیان و مذاهب الهى مورد تأكید قرار گرفته، بلكه عقول و افكار بشرى نیز آن را مورد تأیید قرار داده‏ اند. از نظر اسلام، اهمیت این موضوع به حدّی است كه برخى روایات آن را «تمام د

« سلسه گفتمان های تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی »

گفتمان شب پنج شنبه 19/08/90شروع، ساعت 20:15 (گفتمان ششم)

پدر : زنان به عنوان نیمى از پیكره جامعه نقش بسیار مهمى در ایجاد و گسترش عفّت، پاك‏دامنى و اخلاق در بین جوامع بشرى دارند. عفّت و حیاى زن، كه یكى از مهم‏ترین عوامل حفظ و بقاى عفّت عمومى است، نه تنها در تمام ادیان و مذاهب الهى مورد تأكید قرار گرفته، بلكه عقول و افكار بشرى نیز آن را مورد تأیید قرار داده‏ اند. از نظر اسلام، اهمیت این موضوع به حدّی است كه برخى روایات آن را «تمام دین» می‏دانند. در روایتى از پیامبر اكرم(صلى الله علیه و آله) آمده كه فرمودند «اَلْحَیاءُ هُوَ الدینُ كُلُّهُ»1
مریم : اگر در وجود زن غریزه‏اى تحت عنوان «تبرّج» وجود دارد، روش‏هاى رشد و پرورش این غریزه چیست و چه نقشی در زن و حفظ سلامتى او می‏تواند داشته باشد؟ چگونه می‏توان غریزه تبرّج را با حیا، كه یك ویژگى فطرى در زن است، جمع كرد؟ آیا حجاب و پوشش به معناى نادیده گرفتن این غریزه نیست؟

]]>
فلسفه حجاب از منظر اسلام 2011-10-28T19:54:23+01:00 2011-10-28T19:54:23+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/73 محمد رسول « سلسه گفتمان های تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی » گفتمان شب پنج شنبه 05/08/90شروع، ساعت 21:30 (گفتمان پنجم)  پدر :  از آنجایی که سلامت جامعه در گرو  بهداشت روانی خانم ها و آقایان می باشد ، اهمیت این موضوع باعث شده است که خداوند در کتابش به موضوع حجاب برای مردان و زنان تأکید نماید.مریم :  یه سوال ، و اون اینه که چرا  خانمها باید حجاب را رعایت کنند؟مادر : سوال به جایی پرسیدی ،ببین دخترم.  حجاب حداقل دو فایده دارد : اولا : زن محجوب با حجاب خود به د

« سلسه گفتمان های تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی »

گفتمان شب پنج شنبه 05/08/90شروع، ساعت 21:30 (گفتمان پنجم) 

پدر :  از آنجایی که سلامت جامعه در گرو  بهداشت روانی خانم ها و آقایان می باشد ، اهمیت این موضوع باعث شده است که خداوند در کتابش به موضوع حجاب برای مردان و زنان تأکید نماید.
مریم :  یه سوال ، و اون اینه که چرا  خانمها باید حجاب را رعایت کنند؟
مادر : سوال به جایی پرسیدی ،ببین دخترم.  حجاب حداقل دو فایده دارد : اولا : زن محجوب با حجاب خود به دیگران مى فهماند كه اهل بى بند  و بـارى و روابـط آزاد نـیـسـت و داشتن حجاب موجب کرامت و احترام بیشتر زن می شود این خود باعث مى شود مردان هوسران به آنها طمع نورزند و مزاحم  آنـها نشوند
 ، مثل باغى كه در و دیوار دارد و بدون تـابـلـو به رهگذران فهمانده كه راضى نیست كسى میوه آن را بچیند .

]]>
حجاب در دولت اشكانیان (حجاب و ایران باستان) 2011-09-25T17:16:48+01:00 2011-09-25T17:16:48+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/72 محمد رسول « سلسه گفتمان های تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی » گفتمان شب پنج شنبه 31/06/90 شروع، ساعت 21:00 (گفتمان چهارم) پدر : پس از نابودی دولت هخامنشیان توسط اسكندر مقدونی (پادشاه روم - یونان)، كه آخرین پادشاه هخامنشیان، داریوش سوم را شكست داد، اشكانیان كه از پارت ها بودند بعد از نابودی این دولت، به حكومت رسیدند. در این دوران می توان به نفوذ ادیان بودایی و مسیحیت از شرق و غرب و كم رنگ شدن آیین زردتشتی اشاره كرد.محمد : پس می توان گفت حتی با نفوذ این ادیان زنان ایرانی همچون گذشته دارای پوشاك  پ « سلسه گفتمان های تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی »

گفتمان شب پنج شنبه 31/06/90 شروع، ساعت 21:00 (گفتمان چهارم)

پدر : پس از نابودی دولت هخامنشیان توسط اسكندر مقدونی (پادشاه روم - یونان)، كه آخرین پادشاه هخامنشیان، داریوش سوم را شكست داد، اشكانیان كه از پارت ها بودند بعد از نابودی این دولت، به حكومت رسیدند. در این دوران می توان به نفوذ ادیان بودایی و مسیحیت از شرق و غرب و كم رنگ شدن آیین زردتشتی اشاره كرد.
محمد : پس می توان گفت حتی با نفوذ این ادیان زنان ایرانی همچون گذشته دارای پوشاك  پوشیده ای بوده اند و استقبالی از این ادیان نكردند– موضوع بسیار مهمی است اندكی تأمل نمایید و با زمان كنونی مقایسه كنید - حالا باید دید وضعیت پوشاك در این دوره چگونه بوده است؟

]]>
حجاب در دولت هخامنشیان (حجاب و ایران باستان) 2011-09-09T19:44:43+01:00 2011-09-09T19:44:43+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/71 محمد رسول « سلسه گفتمان های تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی » گفتمان شب پنج شنبه 17/06/90 شروع، ساعت 21:55 (گفتمان سوم) پدر : پارسی ها بوسیله كوروش دولت مادها را از میان برداشته و سلسه هخامنشی را تأسیس كردند. پوشش در دوره ی پارسی ها با دوره ی مادها چندان تفاوتی نكرده است در این دوره چنین نوشته اند : « از روی برخی نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی بر می‌خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که از پهلو « سلسه گفتمان های تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی »

گفتمان شب پنج شنبه 17/06/90 شروع، ساعت 21:55 (گفتمان سوم)


پدر : پارسی ها بوسیله كوروش دولت مادها را از میان برداشته و سلسه هخامنشی را تأسیس كردند. پوشش در دوره ی پارسی ها با دوره ی مادها چندان تفاوتی نكرده است در این دوره چنین نوشته اند : « از روی برخی نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی بر می‌خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است. 1» و یا ویل دورانت در این زمینه می نویسد : « زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز درتخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را، حتی پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش‌هایی که درایران باستان برجای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمی‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد. 2»
مریم : یكی از دوستانمان می گوید : « آیا در زمانی که امپراطوری ایران لوح حقوق بشر داشت و عرب در بیابان پا برهنه دنبال گرفتن سوسمار برای خوردن بود، تمدن بزرگ ایران چگونه بود. من بعید می دانم که حجاب خیلی پوشیده ای داشته اند. واقعا معلوم نیست اما اندیشه ی پاک و روح و روانی اهورایی داشتند. »

]]>
حجاب در دولت مادها (حجاب و ایران باستان) 2011-08-22T13:37:18+01:00 2011-08-22T13:37:18+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/70 محمد رسول « سلسه گفتمان های تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی » گفتمان شب پنج شنبه 27/05/90 شروع، ساعت 16:20 (گفتمان دوم) پدر : نخستین دودمان ایرانی را مادها در ایران تشكیل داده اند. دولت ماد پیشاهنگ دولت آریایی و دولت بزرگ هخامنشی بودند درباره ی پوشش زنان در این دوره تنها می توان به نقوش برجسته ی برجا مانده استناد كرد، كه در كتاب « پوشاك باستانی ایرانیان » چنین می نویسد: « مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می‌شوند. به نظر می‌رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده « سلسه گفتمان های تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی »

گفتمان شب پنج شنبه 27/05/90 شروع، ساعت 16:20 (گفتمان دوم)

پدر : نخستین دودمان ایرانی را مادها در ایران تشكیل داده اند. دولت ماد پیشاهنگ دولت آریایی و دولت بزرگ هخامنشی بودند درباره ی پوشش زنان در این دوره تنها می توان به نقوش برجسته ی برجا مانده استناد كرد، كه در كتاب « پوشاك باستانی ایرانیان » چنین می نویسد: « مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می‌شوند. به نظر می‌رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده‌اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»1

محمد : چرا باید معیار درستی و تشخیص حجاب، ایران باستان باشه؟؟ ما باید به خدا و پیامبرش اعتماد کنیم و اگر مسائلی رو به فلسفش نرسیدیم تعبدی بپذیریم نه اینکه با عقل ناقص و سنتهای دارای اشکال دیگه ای قضاوت کنیم؟!

]]>
تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی 2011-08-11T15:15:09+01:00 2011-08-11T15:15:09+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/69 محمد رسول گفتمان شب پنج شنبه 20/05/90 شروع، ساعت 17:10 (گفتمان اول) محمد : یكی از دوستانمون اینطور بحث رو دوست دارند شروع نماییم.سالار(دریای رحمت) : سلام محمد رسول عزیز..از شما طلبه عزیز خواهشمندم به این مسئله بدون جانبداری و کاملا"بی طرف بررسی کنید که آیا حجابی که امروز در جامعه ما مشاهده می شود صحیح است یا غلط..مثلا"خانما یا بد حجابند یا ملبس به چادر و روسری سیاه..اصلا"حجاب در عصر پیامبر اعظم(ص)بدین منوالی که در جامعه ما مشاهده می شود بوده یا غیر از این..آیا بد حجابی جزو حجاب محسوب میشه یا بی حجابی

گفتمان شب پنج شنبه 20/05/90 شروع، ساعت 17:10 (گفتمان اول)


محمد :
یكی از دوستانمون اینطور بحث رو دوست دارند شروع نماییم.

سالار(دریای رحمت) : سلام محمد رسول عزیز..از شما طلبه عزیز خواهشمندم به این مسئله بدون جانبداری و کاملا"بی طرف بررسی کنید که آیا حجابی که امروز در جامعه ما مشاهده می شود صحیح است یا غلط..مثلا"خانما یا بد حجابند یا ملبس به چادر و روسری سیاه..اصلا"حجاب در عصر پیامبر اعظم(ص)بدین منوالی که در جامعه ما مشاهده می شود بوده یا غیر از این..آیا بد حجابی جزو حجاب محسوب میشه یا بی حجابی..
شما که این همه به تاریخچه نقش روحانیت پرداختین تاریخچه حجاب در ایران را نیز بررسی نمایید..متشکرم

]]>
آیا مسئله من هم حل می شود؟! 2011-08-05T17:38:04+01:00 2011-08-05T17:38:04+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/68 محمد رسول محمد : از طرف خانواده یه پیشنهاد برای هم وبلاگیامون و بازدید کنندگان داشتیم،درجلسات خانوادگی برای اینکه بحث مفیدی رو شروع کنیم، تصمیم گرفتیم مشکلات حاد و جدی شما یا خانواده یا آشناییان یا دوستاتون رو مطرح کنید، تا در حد امکان بررسی و حل و فصل نماییم و از کسی که مسئله را مطرح می نماید تقاضا داریم در این جلسات شرکت نماید تا به نتیجه گیری مناسب رسیده  و یا حداقل با این جلسات جرقه ای در ذهن او در جهت حل مسئله اش ایجاد شود تا جایی که خودش مسئله اش را حل نماید، چون هر کسی بهتر به خودش آگاه و وا


محمد : از طرف خانواده یه پیشنهاد برای هم وبلاگیامون و بازدید کنندگان داشتیم،درجلسات خانوادگی برای اینکه بحث مفیدی رو شروع کنیم، تصمیم گرفتیم مشکلات حاد و جدی شما یا خانواده یا آشناییان یا دوستاتون رو مطرح کنید، تا در حد امکان بررسی و حل و فصل نماییم و از کسی که مسئله را مطرح می نماید تقاضا داریم در این جلسات شرکت نماید تا به نتیجه گیری مناسب رسیده  و یا حداقل با این جلسات جرقه ای در ذهن او در جهت حل مسئله اش ایجاد شود تا جایی که خودش مسئله اش را حل نماید، چون هر کسی بهتر به خودش آگاه و واقف تر است.
حالا اینکه چطوری در این جلسات شرکت نمایید ان شاءالله بعد از بررسی مسائل و اولویت بندی کردن آنها،با شما هماهنگ می کنیم، فقط تنها خواهشی که داریم اینست که در بخش همین نظرات ضمن مطرح کردن مسئلتان،در برقراری ارتباط با شما گزینه ای را انتخاب نمایید و بنویسید که در دسترس باشید تا ما بتوانیم در اسرع وقت برای چگونه شرکت کردن در جلسات با شما براحتی ارتباط برقرار نماییم
امیدواریم که بتوانیم با این شیوه گامی در راستای طلوع آرامش در زندگی داشته باشیم.

]]>
موج جدید بیداری اسلامی 2011-07-02T18:17:08+01:00 2011-07-02T18:17:08+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/67 محمد رسول گفتمان شب پنج شنبه 9/04/90 شروع، ساعت 20:15(جلسه سیزدهم) نقش روحانیون در جامعه و سیاست - قسمت نهم(جلسه آخر) پدر : در موج جدید بیداری اسلامی، امام خمینی (ره) و روحانیون همفکر ایشون ، تلاش كردن كه سیاست رو برمحور مرجعیت برگردونند. محمد : اینجا بود كه طیف مذهبی جنبش دانشجویی وارد عمل شدن  و به تحقق این هدف کمک کردن، كه ما ادامه  دهنده ی راهشون هستیم!پدر : بله محمدجان! در واقع برای تبیین این اندیشه، می تونیم از اصطلاحات "معنویت گرایی در سیاست" و "بازگشت به خویشتن انسانی مسلمان ایرانی" گفتمان شب پنج شنبه 9/04/90 شروع، ساعت 20:15(جلسه سیزدهم)

نقش روحانیون در جامعه و سیاست - قسمت نهم(جلسه آخر)


پدر :
در موج جدید بیداری اسلامی، امام خمینی (ره) و روحانیون همفکر ایشون ، تلاش كردن كه سیاست رو برمحور مرجعیت برگردونند.

محمد : اینجا بود كه طیف مذهبی جنبش دانشجویی وارد عمل شدن  و به تحقق این هدف کمک کردن، كه ما ادامه  دهنده ی راهشون هستیم!

پدر : بله محمدجان! در واقع برای تبیین این اندیشه، می تونیم از اصطلاحات "معنویت گرایی در سیاست" و "بازگشت به خویشتن انسانی مسلمان ایرانی" استفاده کنیم كه امام خمینی برای رسیدن به این هدف، به تقویت حوزه ی علمیّه پرداختن.1

]]>
پدیده ی جریان احیای تفکر دینی در دهه ی 30 2011-06-14T18:12:41+01:00 2011-06-14T18:12:41+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/66 . . گفتمان شب پنج شنبه 19/03/90 شروع، ساعت 21:40(جلسه دوازدهم) نقش روحانیون در جامعه و سیاست - قسمت هشتم پدر : پدیده ی جریان احیای تفکر دینی در دهه ی 30 ، ظهور امام خمینی(ره) و ورود ایشان به صحنه ی سیاسی – مذهبی است ،امام خمینی (ره) سال (1323- ش) اولین بیانیه ی مکتوب سیاسی خودش رو تحریر کرد و در اون، یادآور شد که « انبیاء در حالی که کاملاً مجذوب تأمل درباره ی خداوند بوده اند، برای تغییر شرایط اجتماعی و سیاسی انسان ها قیام کرده اند. برعکس مسلمانان امروزی فقط به خاطر منافع دنیوی قیام کردند؛ و نتی گفتمان شب پنج شنبه 19/03/90 شروع، ساعت 21:40(جلسه دوازدهم)

نقش روحانیون در جامعه و سیاست - قسمت هشتم

پدر : پدیده ی جریان احیای تفکر دینی در دهه ی 30 ، ظهور امام خمینی(ره) و ورود ایشان به صحنه ی سیاسی – مذهبی است ،امام خمینی (ره) سال (1323- ش) اولین بیانیه ی مکتوب سیاسی خودش رو تحریر کرد و در اون، یادآور شد که « انبیاء در حالی که کاملاً مجذوب تأمل درباره ی خداوند بوده اند، برای تغییر شرایط اجتماعی و سیاسی انسان ها قیام کرده اند. برعکس مسلمانان امروزی فقط به خاطر منافع دنیوی قیام کردند؛ و نتیجه ی آن هم، حاکمیت بیگانگان و عوامل آنها، مانند رضا شاه... بود. »1

مادر : در واقع نهضت امام خمینی (ره) اوج گرایش اسلام گرایی اصول گرا است، که باعث شد جنبش های اسلامی در سراسر جهان تحت تأثیر موفقیّت امام در تأسیس جمهوری اسلامی توانایی پیدا كنن.

]]>
نقش روحانیون در جامعه و سیاست - قسمت هفتم 2011-06-01T14:20:50+01:00 2011-06-01T14:20:50+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/65 محمد رسول گفتمان شب پنج شنبه 05/03/90 شروع، ساعت 20:30(جلسه یازدهم) پدر : دوره ی پهلوی اول (1320 – 1304 ش) رو می شه دوره ی خصومت شدید  علیه فرهنگ اسلامی و نهادهای دینی بیان كرد.  از عواملی که به شکل گیری و تثبیت دیکتاتوری در دوره ی رضا شاه منجر شد، می شه سرخوردگی روحانیون از مشروطه خواهی و آثار گمراه کننده ی شرکت مداوم و آشکار رضا شاه در مراسم مذهبی قبل از تحکیم موقعیتش نام برد. در واقع دوگانگی و نفاقی كه رضا شاه داشت در این زمینه مؤثر بود. با این همه، نهضت بیدارگری اسلامی با وجود دشواری راه، گفتمان شب پنج شنبه 05/03/90 شروع، ساعت 20:30(جلسه یازدهم)

پدر : دوره ی پهلوی اول (1320 – 1304 ش) رو می شه دوره ی خصومت شدید  علیه فرهنگ اسلامی و نهادهای دینی بیان كرد.  از عواملی که به شکل گیری و تثبیت دیکتاتوری در دوره ی رضا شاه منجر شد، می شه سرخوردگی روحانیون از مشروطه خواهی و آثار گمراه کننده ی شرکت مداوم و آشکار رضا شاه در مراسم مذهبی قبل از تحکیم موقعیتش نام برد. در واقع دوگانگی و نفاقی كه رضا شاه داشت در این زمینه مؤثر بود. با این همه، نهضت بیدارگری اسلامی با وجود دشواری راه، همچنان حرکتی رو به جلو داشت.1

مادر: یکی از تحولات مهم  دینی كه در اون دوره اتفاق افتاد ، تأسیس حوزه ی علمیه ی قم به کوشش آیت الله شیخ عبدالکریم حائری بود. ایشون در نهضت مشروطه خواهی، خودش  رو بی میل نشان داد و از موضع گیری سیاسی پرهیز كرد.

]]>
نقش روحانیون در جامعه و سیاست - قسمت ششم 2011-05-21T13:32:09+01:00 2011-05-21T13:32:09+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/64 محمد رسول گفتمان شب پنج شنبه 29/02/90 شروع، ساعت 21:10(جلسه دهم) پدر : یكی از مهم ترین حركت های احیاء گرانه علمای شیعه كه فتوای تاریخی تحریم تنباکو به دست مرحوم میرزای شیرازی بود ، ثابت كرد كه توان بسیج عمومی مردم برای غلبه بر استبداد داخلی و استعمار خارجی وجود داره.مریم : بله دقیقا! این حادثه ی بزرگ تاریخی باعث ایجاد تفكر نوین انقلابی شیعه شد ،قضیه هم از این قرار بود كه : ناصرالدین شاه قاجار در سفر سوم خودش به فرنگ(1306ق)، امتیاز انحصاری دخانیات، توتون و تنباکو رو در داخل و خارج به یک شرکت انگلیسی واگ گفتمان شب پنج شنبه 29/02/90 شروع، ساعت 21:10(جلسه دهم)

پدر : یكی از مهم ترین حركت های احیاء گرانه علمای شیعه كه فتوای تاریخی تحریم تنباکو به دست مرحوم میرزای شیرازی بود ، ثابت كرد كه توان بسیج عمومی مردم برای غلبه بر استبداد داخلی و استعمار خارجی وجود داره.

مریم : بله دقیقا! این حادثه ی بزرگ تاریخی باعث ایجاد تفكر نوین انقلابی شیعه شد ،قضیه هم از این قرار بود كه : ناصرالدین شاه قاجار در سفر سوم خودش به فرنگ(1306ق)، امتیاز انحصاری دخانیات، توتون و تنباکو رو در داخل و خارج به یک شرکت انگلیسی واگذار کرد. البته این امتیازنامه در 1308ق / 1890م به امضا رسید. این امتیاز از اونجا که منافع هزاران کشاورز، کارگر و بازرگان ایرانی و اقتصاد ایران رو به بیگانه واگذار می کرد، از زیان بارترین امتیازات بود. اما طولی نكشید که علمای شیعه و بازرگان ها با هم به مخالفت با این موضوع قیام کردند.1

]]>
نقش روحانیون در جامعه و سیاست - قسمت پنجم 2011-05-11T18:04:11+01:00 2011-05-11T18:04:11+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/63 محمد رسول گفتمان شب پنج شنبه 15/02/90 شروع، ساعت 20:10(جلسه نهم) پدر: خب! بحث رو ادامه می دیم، علمای  شیعه، اوایل حکومت قاجار با پدیده ای به اسم استعمار خارجی رو به رو شدن و با تکیه بر قاعده ی فقهی "نفی سبیل" در مقابل سلطه گرایان خارجی موضع گرفتن.1مادر: این یعنی این كه اون ها به  آیه ی شریفه ی « لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً » 4،1 تمسك كردن ، که سلطه ی کافران رو بر مسلمان ها نفی می کنه.محمد: پس می شه گفت: از همون موقع زمینه ی حضور مراجع تقلید و روحانیون، با نقش رهبری مذهبی ، تو ج گفتمان شب پنج شنبه 15/02/90 شروع، ساعت 20:10(جلسه نهم)

پدر: خب! بحث رو ادامه می دیم، علمای  شیعه، اوایل حکومت قاجار با پدیده ای به اسم استعمار خارجی رو به رو شدن و با تکیه بر قاعده ی فقهی "نفی سبیل" در مقابل سلطه گرایان خارجی موضع گرفتن.1

مادر: این یعنی این كه اون ها به  آیه ی شریفه ی « لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً » 4،1 تمسك كردن ، که سلطه ی کافران رو بر مسلمان ها نفی می کنه.

محمد: پس می شه گفت: از همون موقع زمینه ی حضور مراجع تقلید و روحانیون، با نقش رهبری مذهبی ، تو جامعه مهیا شد!

پدر:بله! در این تفكر نوین انقلابی شیعه، تفسیرهای " دعوت کننده به آرامش" و "انفعال" و "تسلیم" کنار گذاشته شد و روحیه ی مبارزه، ستیز و انقلاب گری جایگزین شد.

]]>
نقش روحانیون در جامعه و سیاست - قسمت چهارم 2011-05-02T18:59:31+01:00 2011-05-02T18:59:31+01:00 tag:http://zendegisaz.mihanblog.com/post/62 . . گفتمان شب پنج شنبه 08/02/90 شروع، ساعت 21:10(جلسه هشتم) پدر:خب ! باز هم دقیق كه  به تاریخ نگاه می كنیم ، می بینیم كه سیّد جمال الدین حركت بیدارگرانه داشته!محمد: بله پدر ! و این كه ایشون تأكید بر  اتحاد مسلمان ها داشتن هم نكته مهّمیه!پدر: درسته ! سید جمال الدین با شعار "بازگشت به اسلام" و "بازگشت به قرآن " باعث شد مسلمان ها به هویت دینی خودشون برگردند. او اعتقاد داشت محور وحدت "قرآن" هستش. جمله ی قشنگی رو در "عروة الوثقی" نوشته كه قابل تأمله: گفتمان شب پنج شنبه 08/02/90 شروع، ساعت 21:10(جلسه هشتم)

پدر:خب ! باز هم دقیق كه  به تاریخ نگاه می كنیم ، می بینیم كه سیّد جمال الدین حركت بیدارگرانه داشته!

محمد: بله پدر ! و این كه ایشون تأكید بر  اتحاد مسلمان ها داشتن هم نكته مهّمیه!

پدر: درسته ! سید جمال الدین با شعار "بازگشت به اسلام" و "بازگشت به قرآن " باعث شد مسلمان ها به هویت دینی خودشون برگردند. او اعتقاد داشت محور وحدت "قرآن" هستش.
جمله ی قشنگی رو در "عروة الوثقی" نوشته كه قابل تأمله:

]]>