: انـتـخـاب قـالـب


امروز :
اگر زندگیت را درست بسازی طلوع آرامش در زندگی را با تمام وجودت حس خواهی کرد !  رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی           پروردگارا سینه ام را [براى تحمل این وظیفه سنگین ]گشاده گردان، وكارم را برایم آسان ساز، وگِرِهى را [كه مانع روان سخن گفتن من است ]از زبانم بگشاى.                    پروردگارا برای ما از همسران وفرزندانمان روشنی دیدگان (نسل های صالح وپاک ومتّقی)عطا کن ومارابرپرهیزگاران (درمسابقه به سوی ایمان یا رهبری دراصول وفروع ومعارف)پیشوا گردان. - فرقان آیه 74
تاریخ : چهارشنبه 11 آذر 1388 ساعت:11:14 ق.ظ

من فقط 10 خصوصیت از صدها خصوصیات لبخند در زندگی یك زوج را مینویسم

امیدوارم همیشه لبخند روی لبهای همه زوج های جوان باشد

 

1. لبخند جذابتان می کند ،

همه ما به سمت افرادیکه لبخند می زنند کشیده می شویم . لبخند یک کشش و جذبه فوری ایجاد می کند . دوست داریم نسبت به آنها شناخت پیدا کنیم .

 

2. لبخند حال و هوایتان را تغییر می دهد ،

دفعه بعدی که احساس بی حوصلگی و ناراحتی کردید، لبخند بزنید . لبخند به بدن حقه می زند .

 

3. لبخند مسری است ،

لبخند زدن برایتان شادی می آورد . با لبخند زدن فضای محیط را هم شادتر می کنید و اطرافیان را مانند آهن ربا به سمت خود می کشید .

 

4. لبخند زدن استرس را از بین می برد ،وقتی استرس دارید ، لبخند بزنید . با اینکار استرستان کمتر می شود و می توانید برای بهبود اوضاع وارد عمل شوید .

 

5. لبخند زدن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ،

به این دلیل عملکرد ایمنی بدن تقویت می شود که شما احساس آرامش بیشتری دارید. با لبخند زدن از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کنید.

 

6. لبخند زدن فشارخونتان را پایین می آورد ،

وقتی لبخند می زنید ، فشارخونتان به طرز قابل توجهی پایین می آید . لبخند بزنید و خودتان امتحان کنید .

 

7. لبخند زدن اندورفین ، سروتونین و مسکن های طبیعی بدن را آزاد می کند ،

تحقیقات نشان داده است که لبخند زدن با تولید این سه ماده در بدن باعث بهبود روحیه می شود . می توان گفت لبخند زدن یک داروی مسکن طبیعی است .

 

8. لبخند زدن چهره تان را جوانتر نشان می دهد ،

عضلاتی که برای لبخند زدن استفاده می شوند صورت را بالا می کشند. پس نیازی به کشیدن پوست صورتتان ندارید، سعی کنید همیشه لبخند بزنید.
 

 

9. لبخند زدن باعث می شود موفق به نظر برسید ،

به نظر می رسد که افرادیکه لبخند می زنند اعتماد به نفس بالاتری دارند و در کارشان بیشتر پیشرفت می کنند.

 

10. لبخند زدن کمک می کند مثبت اندیش باشید ،

لبخند بزنید . حالا سعی کنید بدون از بین رفتن آن لبخند به یک مسئله منفی فکر کنید . خیلی سخت است . وقتی لبخند می زنیم بدن ما به بقیه بدن پیغام می فرستد که " زندگی خوب پیش می رود " پس با لبخند زدن از افسردگی، استرس و نگرانی دور بمانید .



منبع:
http://rahe-zendegi.blogfa.com



طبقه بندی: مادران،  پدران، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول
۱. نخستین گام برای درمان خود ارضایی بیمار گونه ، اعتقاد و ایمان به درمان‏پذیری آن و دوری از یأس و ناامیدی است. اما رسیدن به نتیجه و ایجاد هرگونه تغییر و دگرگونی نیازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحیح و به کارگیری دقیق دستورها است. البته ترک اعتیاد و عادتِ نامطلوب، در زمانِ کوتاه بدون راهنمای کارآزموده و دلسوز، امکان ندارد. از همه اینها مهم‏تر، اراده و خواست فرد، نقش کلیدی و محوری را ایفا می‏کند. درمان و چاره جویی باید منطبق بر خواست فرد باشد؛ زیرا تا وقتی که او نخواهد، می‏توان با قاطعیت گفت که درمان نخواهد شد.
بنابراین بیمار اگر بخواهد، می‏تواند بر بیماری اش غلبه کند و جمله معروف «خواستن توانستن است»، عین حقیقت است. اراده همچون نهالی است که باید آن را پرورش داد تا به مرحله خودشکوفایی و ثمردهی برسد؛ به عبارت دیگر، اراده تقویت شدنی و پرورش یافتنی است و راه پرورش و تقویت آن این است که برخلاف میل خود، اندک اندک به مقابله با ایک اعتیاد  برخیزد تا پس از مدتی لذت توانستن را بچشد

۲. تلاش برای تقویت اراده از گام‏های مهم در امر بهبود است. نگویید اراده از ما سلب شده است! ممکن است اراده انسان ضعیف شود؛ ولی هیچ گاه از بین نمی‏رود. نشانه اینکه هنوز اراده باقی است، این است که شخص این عمل را در حضور دیگران و در هر شرایطی انجام نمی‏دهد. برای تقویت اراده، راه‏های زیادی پیشنهاد شده که از جمله آنها تلقین به خود است‏
ویکتور پوشه - روان شناسِ فرانسوی - می‏گوید: افراد مبتلا به این استمناء بیمار گونه و اعتیادی ، هر روز به دفعات مختلف با تمرکز فکر به خود بگویند: «من به خوبی قادرم این اعتیاد را از خود دور کنم، من قادرم». تکرار این عبارت ساده، اثر عجیبی در تقویت اراده و روحیه دارد.

پل ژاگو بر آن است که: «تلقین، قبل از خواب نیز مؤثر است»
۳. سعی شود شکم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد.
۴. از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان اجتناب گردد.
۵. از نگاه کردن به مناظر، فیلم‏ها و تصاویر تحریک کننده، خودداری شود
۶. از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی و حتی شوخی‏های تحریک‏کننده و فکر کردن در این امور، دوری شود.
۷. از خوردن مواد غذایی محرک، مانند خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ، گوشت قرمز و غذاهای پرچرب - اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا شود.
۸. قبل از خواب مثانه تخلیه شود.
۹. از نوشیدن افراط گونه آب و مایعات پرهیز شود (به خصوص شب‏ها و قبل از خوابیدن).
۱۰. از دست‏ورزی با اندام جنسی، باید اجتناب نمود و در هیچ شرایطی، نباید دست‏ورزی کرد!
۱۱. هرگز نباید به رو خوابید.
۱۲. به منظور تخلیه انرژی - زاید بدن، به طور منظم و زیاد باید ورزش کرد.
۱۳.  برای اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و … پر کند.
۱۴.سعی کنید کمتر در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران باشید.
۱۵. هرگاه  مورد هجوم افکار جنسی واقع شدید، باید بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شود و خود را به کاری سرگرم کند. در این زمینه گفت و گو با دوستان، مشارکت در برنامه های جمعی  بسیار مفید است.



منبع:
http://rahe-zendegi.blogfa.com



طبقه بندی: دختران،  پسران، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول
تاریخ : دوشنبه 9 آذر 1388 ساعت:12:39 ب.ظ

1.فصول عشق:

رابطه زناشویی بسان باغ است. اگر می خواهید همواره سرسبز باشید،باید مرتب آن را آبیاری کنید. با در نظر گرفتن فصول مختلف سال و آب و هوای متغیر باید توجه خاصی به آن داشته باشید. باید بذر جدید بکارید و علف های هرزه آن را وجین کنید.به همین ترتیب به منظور زنده نگه داشتن جادوی عشق در زندگی زناشویی باید فصول مختلف آن را درک کنیم و نیازهای خاص عشق را برآورده سازیم.

الف)بهار عشق:عاشق شدن بسان فصل بهار است . احساس میکنیم که گویی تا آخر عمر شاد و خوشحال خواهیم زیست. حتی تصور دوست نداشتن همسرمان را نمی توانیم بکنیم. فصل بهار عشق دوره بی گناهی و معصومیت است. گویی عشق جاودان است. فصلی جادویی است که همه چیز کامل و بی نقص به نظر می آید و بدون هیچ تلاشی میسر می گردد. همسرمان به نظر هیچ عیب و نقصی ندارد و ما به دلیل بخت و اقبال نیک خود،خندان و شادمانیم .

ب)تابستان عشق:

درطول تابستان عشق،پی می بریم که همسرمان آنگونه که تصور می کردیم بی عیب و نقص نیست، و برای صمیمیت بیشتر تلاش می کنیم.متوجه می شویم که همسرمان هم انسانی است که مرتکب خطا می شود و در برخی موارد دارای عیب و نقص است.

رنجش و ناامیدی افزایش می یابد.علف های هرزه را باید وجین کرد و به گیاهان زیر نور شدید خورشید بیشتر آب داد.ابراز عشق و نیز برخوردار شدن از عشق دیگر کار آسانی نیست. متوجه می شویم که همیشه شاد نیستیم . و همیشه نیز احساس عشق ورزی نمی کنیم. این عشق با تصویری که ما از آن مجسم می کردیم تفاوت دارد.

خیلی از زن و شوهرها در این حالن دچار سرخوردگی و ناامیدی می شوند.آنها دلشان نمی خواهد در زمینه صمیمیت بیشتر بکوشند.آنها به گونه ای غیر واقعی انتظار دارند که همواره فصل بهار باشد.آنها به سرزنش همسر خود می پردازند و قطع امید می کنند.آنها نمی دانند که برخورداری از عشق همیشه آسان نیست،وگاهی اوقات باید برای بهرمند شدن از آن تلاش کرد و عرق ریخت.ما باید نیاز های همسرمان را برآورده سازیم ونیز عشقی را که نیازمند آن هستیم به یکدیگر ارزانی دهیم. این کار به خودی خود صورت نمی گیرد.




منبع:
http://rahe-zendegi.blogfa.com



طبقه بندی: مادران،  پدران، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول

 

احکام و قوانین شرعی اسلام در مورد عمل استمناء یا خود ارضائی

از نظر اسلام استمناء ( خودارضائی) یکی از گناهان کبیره به حساب می آید مطمئنا هر آنچه از نظر اسلام نقض شده باشد از نظر جسمانی یا روحی برای انسان مضر بوده و هست کما اینکه امروزه علم پزشکی  و روانشناسی به این مهم دست یافته که اعتیاد به خودارضائی یک عمل ویرانگر میباشد. از نظر اسلام هر نوع رابظه جنسی فقط و فقط مابین زوجین تعریف شده که باز هم امروزه ثابت شده افرادی که رابطه جنسی را با افراد مختلف تجربه کرده اند در زندگی زناشوئی خو در این زمینه دچار مشکل های جدی شده تا جائی که زندگی مشترک آنها به جدائی ختم گشته پس عمل خود ارضائی هم که به نوعی یک رابطه جنسی یکطرفه میباشد گذشته از اینکه گناه کبیره محسوب می شود بسیار بسیار مخرب میباشد.

آسیب های اجتماعی:

ناسازگاری خانوادگی، بی‏میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانی در ارتباط با جنس مخالف و همسر(استمناء بعد از ازدواج )، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاکی، شرافت و جایگاه اجتماعی، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگی مشترک‏ جهت آگاهی بیشتر

 

 

اینجا رو خوب بخونید تا اگر اعتیادی در کار است جدی تر عمل کنید

 

پیامدهای خودارضایی که بصورت اعتیاد و بیش از حد باشد:
۱. مرحله مشکل ساز (Problematic)
در افرادی که مدتی است گرفتار خودارضایی بیمارگونه و به شکل  اعتیاد شده اند(روزانه بیش از ۱تا ۲بار) ، زودرس ترین عوارض ناشی‏از خودارضایی بسیار زیاد عبارت است از:
الف. خستگی و کوفتگی (Fatigues/Tiredness)،
ب. عدم تمرکز حواس (Lack of concentration)،
ج. ضعف حافظه (Poor memory)،
د. استرس و اضطراب (Stress/Anxiety).
 
۲. مرحله گرفتاری شدید (Severe)
بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است که شدت ابتلای وی یا مدت آن بیش از مرحله اول است و فرد حتی در روز ۳ تا ۴ بار استمناء می کند  و در نتیجه عوارض شدیدتری ظاهر شده است:
الف. خستگی و کوفتگی (Fatigues/Tiredness)،
ب. نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقی (Mood swings)،
ج. حساسیت بیش از حد و زودرنجی ( Irritability)،
د. کمردرد (Lower back pain)،
ه. نازک شدن موها (Thinning hair)،
و. ناتوانی جنسی زودرس در جوانی (Youth impotence)،
ز. بی‏خوابی یا بدخوابی و مشکلات مشابه (Insomnia/Sleep problem).

۳. مرحله گرفتاری بسیار شدید یا حالت اعتیاد (Addictive)
بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است که شدت ابتلای وی یا مدت آن بیش از مرحله دوم است و فرد حتی در روز ۵ بار استمناء می کند  و در نتیجه عوارض بسیار شدیدتری ظاهر شده است:
الف. خستگی و کوفتگی (Fatigues/Tiredness)،
ب. ریزش شدید موها (Severe hair loss)،
ج. تارشدن دید چشم‏ها (Blurred vision)،
د. وز وز گوش (Buzzing in the ears)،
ه. انزال زودرس و غیرارادی یا خروج منی به صورت قطره قطره ( prematurelyEjaculation)،
و. درد کشاله ران و ناحیه تناسلی (Groin/Testicular pain)،
ز. دردهای قولنجی در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه ( the pelvic cavity or tail bonePain or cramps in).
 
در دانش پزشکی، روند پیدایش علایم یک بیماری و چگونگی بروز عوارض و نشانه‏های کلینیکی، در شناخت هر چه بیشتر یک بیماری بسیار مهم است و می‏تواند پزشک را در تشخیص و درمان بهتر بیماری و مریض را در پیشگیری کمک کند. به این دلیل مناسب است درباره نحوه پیدایش برخی از عوارض خود ارضایی که در به آن اشاره شد بیشتر به آن توضیح داده شود تا خواننده عزیز با روند پیدایش این عوارض، یا به اصطلاح پاتوفیزیولوژی (Pathophysiology) آن آشنا شود.
۱. خستگی و کوفتگی:
انقباض شدید و یک مرتبه تمام عضلات بدن در جریان انزال (ارگاسم یا اوج لذت جنسی)، باعث مصرف سریع مواد غذایی ذخیره شده در عضلات و به طور عمده کاهش گلیکوژن (ماده اصلی لازم برای تولید انرژی عضلانی) می‏شود. خستگی عضلانی تقریبا با سرعت تهی شدن عضلات از گلیکوژن رابطه مستقیم دارد و هرچه این سرعت بیشتر باشد، خستگی بیشتر است .در خودارضاییبسیار زیاد و بیمار گونه، به علت انقباض‏های مکرر عضلات بدن، ذخایر گلیکوژن عضلات به سرعت تمام می‏شود و خستگی و کوفتگی همیشه از عوارض بدیهی آن است.

۲. ریزش مو:
خودارضایی شدید و بیمارگونه به تدریج با تغییرات هورمونی و شیمیایی که در بدن ایجاد می‏کند، باعث افزایش هورمون جنسی مردانه؛ یعنی، تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون (DHT=Dihydrotestosterone) می‏شود که از عواقب بالا بودن ماده DHTدر خون، ریزش موها و تاسی و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشی از آن در پیری است.


۳. خود ارضایی مکرر و بیمار گونه و اعتیادی  باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی پاراسمپاتیک و افزایش تخلیه اَسِتیل کولین (Acetyle Choline) از انتهای این رشته ها در مغز می‏گردد که این خود باعث پاره‏ای از عوارض جسمانی و روانی، چون حواس‏پرتی (Absentmilndedness)، کمی حافظه (Memory)، عدم تمرکز حواس، سیاهی رفتن چشم و در نهایت تاری دید می‏شود. تمام این علامت‏ها ناشی از تغییر تعادل میزان مواد شیمیایی موجود در مغز است که بین سلول‏های عصبی رد و بدل می‏شود و انتقال پیام‏های مختلف را بر عهده دارد.
برخی نیز بر این عقیده‏اند که علت بروز اختلالات مغزی (مانند حواس پرتی، عدم تمرکز حواس و کاهش حافظه) ناشی از ظرفیت عظیمی از انرژی بدن است که در انزال های مکرر در یک روز ، تخلیه شده و هدر می‏رود؛ زیرا مایع منی حاوی مقدار بسیار زیادی DNA (هسته ۴۰۰-۳۰۰، اسپرمی که در هر انزال خارج می‏شود)، RNA آنزیم‏ها، پروتئین‏ها، مواد قندی، لسیتین (Lecithin)، کلسیم، فسفر، نمک‏های بیولوژیک، تستوسترون و… است. این ذخایر عظیم انرژی - که باید در بدن برای رشد و تقویت بخش‏های مختلف مورد استفاده قرار گیرد - بیهوده و به طور مکرر از بدن خارج می‏شود و هر کدام عوارضی را به دنبال می‏آورند.
برای مثال از آنجا که سلول‏های خونی و پلاکت‏ها در مغز استخوان‏ها تولید می‏شود و به تکامل نهایی می‏رسد و برای تولید آنها نیز انرژی بسیار زیادی مورد نیاز است؛ در افراد گرفتار خودارضایی، تکامل مغز استخوان و در نتیجه تولید سلول‏های خونی با مشکل مواجه شده و منشأ کم خونی، ضعف و خستگی در این افراد است. نیز دفع فسفر و لیستین بیش از حد از طریق انزال‏های مکرر، باعث کاهش ذخایر این مواد می‏شود که مواد حیاتی برای سلامتی سلول‏های عصبی هستند و در نتیجه اختلال عملکرد سیستم عصبی، مانند حواس پرتی، عدم تمرکز حواس و… بروز خواهد کرد.
 آسیب‏های روحی و روانی‏
ضعف حافظه و حواس‏پرتی، اضطراب، منزوی شدن و گوشه‏گیری، افسردگی، بی‏نشاطی و لذت نبردن از زندگی، پرخاشگری، بداخلاقی و تندخویی، کسالت دائمی و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهای روانی و روحی خودارضایی بیمارگونه و به شکل اعتیادی است. شرح پاره‏ای از این موارد در مباحث گذشته روشن شد.



منبع:
http://rahe-zendegi.blogfa.com



طبقه بندی: پسران،  دختران، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول
تاریخ : دوشنبه 9 آذر 1388 ساعت:07:40 ق.ظ

 

ضرورت دقت پدر و مادر در ابراز محبت مساوی نسبت به فرزندان

 

اقْتُلُواْ یُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا یَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِیكُمْ وَتَكُونُواْ مِن بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِحِینَ ﴿یوسف آیه9﴾

 

ترجمه:[یكى گفت: ]یوسف را بكشید ویا او را در سرزمین نامعلومى بیندازید، تا توجه ومحبت پدرتان فقط معطوف به شما شود. وپس از این گناه [با بازگشت به خدا وعذرخواهى از پدر] مردمى شایسته خواهید شد.

 

 تفسیر:نقشه نهائى كه كشیده شد.

از اینجا جریان درگیرى برادران یوسف با یوسف شروع مى شود:

چه درسى از این برتر كه گروهى از افراد نیرومند با نقشه هاى حساب شده اى كه از حسادت سرچشمه گرفته براى نابودى یك فرد ظاهرا ضعیف و تنها، تمام كوشش خود را به كار گیرند، اما با همین كار بدون توجه او را بر تخت قدرت بنشانند و فرمانرواى كشور پهناورى كنند، و در پایان همگى در برابر او سر تعظیم فرود آورند، این نشان مى دهد وقتى خدا كارى را اراده كند مى تواند آن را، حتى بدست مخالفین آن كار، پیاده كند، تا روشن شود كه یك انسان پاك و باایمان تنها نیست و اگر تمام جهان به نابودى او كمر بندند اما خدا نخواهد تار موئى از سر او كم نخواهند كرد!.
یعقوب دوازده پسر داشت ، كه دو نفر از آنها ((یوسف )) و ((بنیامین )) از یك مادر بودند، كه ((راحیل )) نام داشت ، یعقوب نسبت به این دو پسر مخصوصا یوسف محبت بیشترى نشان مى داد، زیرا اولا كوچكترین فرزندان او محسوب مى شدند و طبعا نیاز به حمایت و محبت بیشترى داشتند، ثانیا طبق بعضى از روایات مادر آنها ((راحیل )) از دنیا رفته بود، و به این جهت نیز به محبت بیشترى محتاج بودند، از آن گذشته مخصوصا در یوسف ، آثار نبوغ و فوق العادگى نمایان بود، مجموع این جهات سبب شد كه یعقوب آشكارا نسبت به آنها ابراز علاقه بیشترى كند.
برادران حسود بدون توجه به این جهات از این موضوع سخت ناراحت شدند، به خصوص كه شاید بر اثر جدائى مادرها، رقابتى نیز در میانشان طبعا وجود داشت ، لذا دور هم نشستند ((و گفتند یوسف و برادرش ‍ نزد پدر از ما محبوبترند، با اینكه ما جمعیتى نیرومند و كارساز هستیم )) و زندگى پدر را به خوبى اداره مى كنیم ، و به همین دلیل باید علاقه او به ما بیش از این فرزندان خردسال باشد كه كارى از آنها ساخته نیست . (اذ قالوا لیوسف و اخوه احب الى ابینا منا و نحن عصبة ).
و به این ترتیب با قضاوت یك جانبه خود پدر را محكوم ساختند و گفتند: ((به طور قطع پدر ما در گمراهى آشكارى است ))! (ان ابانا لفى ضلال مبین ).
آتش حقد و حسد به آنها اجازه نمى داد كه در تمام جوانب كار بیندیشند دلائل اظهار علاقه پدر را نسبت به این دو كودك بدانند، چرا كه همیشه منافع خاص هر كس حجابى بر روى افكار او مى افكند، و به قضاوتهائى یك جانبه كه نتیجه آن گمراهى از جاده حق و عدالت است وا مى دارد.
البته منظور آنها گمراهى دینى و مذهبى نبود چرا كه آیات آینده نشان مى دهد آنها به بزرگى و نبوت پدر اعتقاد داشتند و تنها در زمینه طرز معاشرت به او ایراد مى گرفتند.
حس حسادت ، سرانجام برادران را به طرح نقشه اى وادار ساخت : گرد هم جمع شدند و دو پیشنهاد را مطرح كردند و گفتند: ((یا یوسف را بكشید و یا او را به سرزمین دوردستى بیفكنید تا محبت پدر یكپارچه متوجه شما بشود))! (اقتلوا یوسف او اطرحوه ارضا یخل لكم وجه ابیكم ).
درست است كه با این كار احساس گناه و شرمندگى وجدان خواهید كرد، چرا كه با برادر كوچك خود این جنایت را روا داشته اید ولى جبران این گناه ممكن است ، توبه خواهید كرد و پس از آن جمعیت صالحى خواهید شد! (و تكونوا من بعده قوما صالحین ).
این احتمال نیز در تفسیر جمله اخیر داده شده كه منظور آنها این بوده است كه بعد از دور ساختن یوسف از چشم پدر، مناسبات شما با پدر به صلاح مى گراید، و ناراحتیهائى كه از این نظر داشتید از میان مى رود، ولى تفسیر اول صحیحتر به نظر مى رسد.
بهر حال این جمله دلیل بر آن است كه آنها احساس گناه با این عمل مى كردند و در اعماق دل خود كمى از خدا ترس داشتند، و به همین دلیل پیشنهاد توبه بعد از انجام این گناه مى كردند.
ولى مساءله مهم اینجاست كه سخن از توبه قبل از انجام جرم در واقع براى فریب وجدان و گشودن راه به سوى گناه است ، و به هیچوجه دلیل بر پشیمانى و ندامت نمى باشد.
و به تعبیر دیگر توبه واقعى آن است كه بعد از گناه ، حالت ندامت و شرمسارى براى انسان پیدا شود، اما گفتگو از توبه قبل از گناه ، توبه نیست .
توضیح اینكه بسیار مى شود كه انسان به هنگام تصمیم بر گناه یا مخالفت وجدان روبرو مى گردد و یا اعتقادات مذهبى در برابر او سدى ایجاد مى كند و از پیشرویش به سوى گناه ممانعت به عمل مى آورد، او براى اینكه از این سد به آسانى بگذرد و راه خود را به سوى گناه باز كند وجدان و عقیده خود را با این سخن مى فریبد، كه من پس از انجام گناه بلا فاصله در مقام جبران بر مى آیم ، چنان نیست كه دست روى دست بگذارم و بنشینم ، توبه مى كنم ، بدر خانه خدا مى روم ، اعمال صالح انجام مى دهم ، و سرانجام آثار گناه را مى شویم !.
یعنى همانگونه كه نقشه شیطانى براى انجام گناه مى كشد، یك نقشه شیطانى هم براى فریب وجدان و تسلط بر عقائد مذهبى خود طرح مى كند، و چه بسا این نقشه شیطانى نیز مؤ ثر واقع مى شود و آن سد محكم را با این وسیله از سر راه خود بر مى دارد، برادران یوسف نیز از همین راه وارد شدند.
نكته دیگر اینكه آنها گفتند پس از دور ساختن یوسف ، توجه پدر و نگاه او به سوى شما خواهد شد (یخل لكم ((وجه )) ابیكم ) و نگفتند قلب پدر در اختیار شما خواهد شد (یخل لكم قلب ابیكم ) چرا كه اطمینان نداشتند پدر به زودى فرزندش یوسف را فراموش كند، همین اندازه كه توجه ظاهرى پدر به آنها باشد كافى است .
این احتمال نیز وجود دارد كه صورت و چشم دریچه قلب است ، هنگامى كه نگاه پدر متوجه آنها شد تدریجا قلب او هم متوجه خواهد شد.
ولى در میان برادران یك نفر بود كه از همه باهوشتر، و یا با وجدان تر بود، به همین دلیل با طرح قتل یوسف مخالفت كرد و هم با طرح تبعید او در یك سرزمین دور دست كه بیم هلاكت در آن بود، و طرح سومى را ارائه نمود و گفت : اگر اصرار دارید كارى بكنید یوسف را نكشید، بلكه او را در قعر چاهى بى فكنید (بگونهاى كه سالم بماند) تا بعضى از راهگذران و قافله ها او را بیابند و با خود ببرند و از چشم ما و پدر دور شود (قال قائل منهم لا تقتلوا یوسف و القوه فى غیابت الجب یلتقطه بعض السیارة ان كنتم فاعلین ).
1 - ((جب )) به معنى چاهى است كه آنرا سنگ چین نكرده اند، و شاید
غالب چاههاى بیابانى همینطور است ، و ((غیابت )) به معنى نهانگاه داخل چاه است كه از نظرها غیب و پنهان است ، و این تعبیر گویا اشاره به چیزى است كه در چاههاى بیابانى معمول است و آن اینكه در قعر چاه ، نزدیك به سطح آب ، در داخل بدنه چاه محل كوچك طاقچه مانندى درست مى كنند كه اگر كسى به قعر چاه برود بتواند روى آن بنشیند و ظرفى را كه با خود برده پر از آب كند، بى آنكه خود وارد آب شود و طبعااز بالاى چاه كه نگاه كنند درست این محل پیدا نیست و به همین جهت از آن تعبیر به ((غیابت )) شده است .
و در محیط ما نیز چنین چاه هائى وجود دارد.
2 - بدون شك قصد این پیشنهاد كننده آن نبوده كه یوسف را آنچنان در چاه سرنگون سازند كه نابود شود بلكه هدف این بود كه در نهانگاه چاه قرار گیرد تا سالم بدست قافله ها برسد.
3 - از جمله ان كنتم فاعلین چنین استفاده مى شود كه این گوینده حتى این پیشنهاد را بصورت یك پیشنهاد قطعى مطرح نكرد، شاید ترجیح مى داد كه اصلا نقشه اى بر ضد یوسف طرح نشود.
4 - در اینكه نام این فرد چه بوده در میان مفسران گفتگو است ، بعضى گفته اند نام او ((روبین )) بود، كه از همه باهوشتر محسوب مى شد، و بعضى ((یهودا)) و بعضى ((لاوى )) را نام برده اند.
5 - نقش ویرانگر حسد در زندگى انسانها.
درس مهم دیگرى كه از این داستان مى آموزیم این است كه چگونه حسد مى تواند آدمى را تا سر حد كشتن برادر و یا تولید درد سرهاى خیلى شدید براى او پیش ببرد و چگونه اگر این آتش درونى مهار نشود، هم دیگران را به آتش مى كشد و هم خود انسان را.
اصولا هنگامى كه نعمتى به دیگرى مى رسد و خود شخص از او محروم مى ماند، چهار حالت مختلف در او پیدا مى شود.
نخست اینكه آرزو مى كند همانگونه كه دیگران دارند، او هم داشته باشد، این حالت را ((غبطه )) مى خوانند و حالتى است قابل ستایش چرا كه انسان را به تلاش و كوشش سازنده اى وا مى دارد، و هیچ اثر مخربى در اجتماع ندارد.
دیگر اینكه آرزو مى كند آن نعمت از دیگران سلب شود و براى این كار به تلاش و كوشش بر مى خیزد این همان حالت بسیار مذموم حسد است ، كه انسان را به تلاش و كوشش مخرب درباره دیگران وا مى دارد، بى آنكه تلاش سازندهاى درباره خود كند.
سوم اینكه آرزو مى كند خودش داراى آن نعمت شود و دیگران از آن محروم بمانند، و این همان حالت ((بخل )) و انحصار طلبى است كه انسان همه چیز را براى خود بخواهد و از محرومیت دیگران لذت ببرد.
چهارم اینكه دوست دارد دیگران در نعمت باشند، هر چند خودش در محرومیت بسر ببرد و حتى حاضر است آنچه را دارد در اختیار دیگران بگذارد و از منافع خود چشم بپوشد و این حالت والا را ((ایثار)) مى گویند كه یكى از مهمترین صفات برجسته انسانى است .
بهر حال حسد تنها برادران یوسف را تا سر حد كشتن برادرشان پیش نبرد بلكه گاه مى شود كه حسد انسان را به نابودى خویش نیز وا مى دارد.
به همین دلیل در احادیث اسلامى براى مبارزه با این صفت رذیله تعبیرات تكان دهنده اى دیده مى شود.
به عنوان نمونه : از پیامبر اكرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نقل شده كه فرمود: خداوند موسى بن عمران را از حسد نهى كرد و به او فرمود: ان الحاسد ساخط لنعمى صاد لقسمى الذى قسمت بین عبادى و من یك كذلك فلست منه و لیس منى : ((شخص حسود نسبت به نعمتهاى من بر بندگانم خشمناك است ، و از قسمتهائى كه میان بندگانم قائل شده ام ممانعت مى كند، هر كس چنین باشد نه او از من است و نه من از اویم )).
از امام صادق مى خوانیم : آفة الدین الحسد و العجب و الفخر: ((آفت دین و ایمان سه چیز است : حسد و خود پسندى و فخر فروشى )).
و در حدیث دیگرى از همان امام مى خوانیم : ان المؤ من یغبط و لا یحسد، و المنافق یحسد و لا یغبط: ((افراد با ایمان غبطه مى خورند ولى حسد نمى ورزند، ولى منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد)).
6 - این درس را نیز مى توان از این بخش از داستان فراگرفت كه پدر و مادر در ابراز محبت نسبت به فرزندان باید فوق العاده دقت به خرج دهد.
گرچه یعقوب بدون شك در این باره مرتكب خطائى نشد و ابراز علاقه اى كه نسبت به یوسف و برادرش ‍ بنیامین مى كرد روى حسابى بود كه قبلا به آن اشاره كردیم ، ولى به هر حال این ماجرا نشان مى دهد كه حتى باید بیش از مقدار لازم در این مساله حساس و سختگیر بود، زیرا گاه مى شود یك ابراز علاقه نسبت به یك فرزند، آنچنان عقده اى در دل فرزند دیگر ایجاد مى كند كه او را به همه
كار وا مى دارد، آنچنان شخصیت خود را در هم شكسته مى بیند كه براى نابود كردن شخصیت برادرش ، حد و مرزى نمى شناسد.
حتى اگر نتواند عكس العملى از خود نشان بدهد از درون خود را مى خورد و گاه گرفتار بیمارى روانى مى شود، فراموش نمى كنم فرزند كوچك یكى از دوستان بیمار بود و طبعا نیاز به محبت بیشتر داشت ، پدر برادر بزرگتر را به صورت خدمتكارى براى او در آورده بود چیزى نگذشت كه پسر بزرگ گرفتار بیمارى روانى ناشناخته اى شد، به آن دوست عزیز گفتم فكر نمى كنى سرچشمه اش این عدم عدالت در اظهار محبت بوده باشد، او كه این سخن را باور نمى كرد، به یك طبیب روانى ماهر مراجعه كرد، طبیب به او گفت فرزند شما بیمارى خاصى ندارد سرچشمه بیماریش همین است كه گرفتار كمبود محبت شده و شخصیتش ‍ ضربه دیده در حالى كه برادر كوچك اینهمه محبت دیده است ، و لذا در احادیث اسلامى میخوانیم :
روزى امام باقر (علیه السلام ) فرمود: من گاهى نسبت به بعضى از فرزندانم اظهار محبت مى كنم و او را بر زانوى خود مى نشانم و قلم گوسفند را به او مى دهم و شكر در دهانش مى گذارم ، در حالى كه مى دانم حق با دیگرى است ، ولى این كار را به خاطر این مى كنم تا بر ضد سایر فرزندانم تحریك نشود و آنچنان كه برادران یوسف به یوسف كردند، نكند. 



منبع:
http://rahe-zendegi.blogfa.com



طبقه بندی: مادران،  پدران، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول
(تعداد کل صفحات:3)      [1]   [2]   [3]