: انـتـخـاب قـالـب


امروز :
اگر زندگیت را درست بسازی طلوع آرامش در زندگی را با تمام وجودت حس خواهی کرد !  رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی           پروردگارا سینه ام را [براى تحمل این وظیفه سنگین ]گشاده گردان، وكارم را برایم آسان ساز، وگِرِهى را [كه مانع روان سخن گفتن من است ]از زبانم بگشاى.                    پروردگارا برای ما از همسران وفرزندانمان روشنی دیدگان (نسل های صالح وپاک ومتّقی)عطا کن ومارابرپرهیزگاران (درمسابقه به سوی ایمان یا رهبری دراصول وفروع ومعارف)پیشوا گردان. - فرقان آیه 74
تاریخ : دوشنبه 24 اسفند 1388 ساعت:11:55 ب.ظ

             

موضوع : احكام خانواده                          

سوال:

همسرم برای آینده زندگی ما نگران است و می گوید ما با درآمد كم و خرج زیاد در آینده با مشكلات زیادی مواجه خواهیم شد. چگونه می توانم نگرانی را از او دور كنم؟

جواب:

تدبیر و آینده نگری لازمة زندگی عاقلانه و سالم برای همه انسانها است و اسلام این موضوع را با اهمیت شمرده است، ولی آینده نگری با نگرانی از آینده تفاوت دارد. ما باید به فكر آینده خود و فرزندانمان باشد  اما نباید از آینده هراسی داشته باشیم، زیرا ترس و نگرانی از آینده، ما را از زندگی در حال باز می دارد و نیروی جسمی و روحی ما را تضعیف میكند.

 روانشناسان زیستن در زمان حال را كلید شادی و خرسندی ذكر كرده اند. دیل كارنگی میگوید: "ما در حال حاضر در نقطة تلاقی گذشته و آینده معدوم قرار گرفته ایم و محال است حتی برای یك ثانیه هم بتوانیم در یكی از این دو زمان غیر موجود زندگی كنیم. هر چه در این راه بكوشیم و به خود زحمت بدهیم جز در هم شكستن فكر و جسم نتیجه ای نخواهیم گرفت.

 پس چرا به یگانه زمانی كه در آن زندگی می كنیم راضی نباشیم؟

 اولیای اسلام، ترس از آینده را از جمله عوامل نگرانی برشمرده و همگان را از اندیشة افراطی درباره آینده باز داشته اند. امام علی(ع) می فرماید: "نگرانیهای سال را بر نگرانی امروز اضافه مكن. برای امروز مشكلات خودش كافی  است."

 امام صادق(ع) فرمود: "ایام زندگی سه روز است: روزی كه گذشته و برگشت ندارد. روزی كه اكنون موجود است و باید آن را مغتنم شمرد و فردایی كه نیامده و تنها آرزوی آن در دست مردم است."

 سعدیا، دی رفت و فردا هم چنان معلوم نیست  

 درمیــان این و آن فرصت شمــار امــروز را

 دغدغه از رزق و روزی در آینده چه بسا از سوء ظن انسان به خداوند حكایت داشته باشد، زیرا خداوند تضمین روزی را به صراحت بیان داشته است. قرآن مجید میفرماید: "هیچ جنبنده ای در زمین نیست جز آن كه روزی آن بر خدا است."

 امام علی(ع) می فرماید: "آفریده ها همه روزی خوار اویند كه روزی همه را تضمین كرده و قوت همه را به اندازه، مقدر فرموده است."

 بر این اساس حضرت فرمود: "ای فرزند آدم، روزی دو گونه است: یكی آن كه تو در جست و جوی آن هستی و دیگری آن كه تو را می جوید كه اگر به دنبال آن نروی، به سراغ تو می آید. فكر و اندوه سال آینده را به فكر و اندوه امروز اضافه مكن. رسیدگی به مشكلات هر روز برای آن روز كافی است. اگر سال آینده جزء عمرت باشد، خداوند هر روز روزی تازه می دهد و اگر از عمرت نیست، چراغم و اندوه چیزی را بخوری كه مربوط به تو نیست؟! بدان كسی پیش از تو به روزی تو نمی رسد و آن را از دست تو بیرون نتواند آورد و آن چه برای تو مقدر شده، هرگز نمیتواند آن را به تأخیر اندازد."

 رزق مقسوم برات است نباشی مغموم   

در سرو عده وصول است برات مقسوم

ما و این رزق مقدر پی هم می گردیمتا كجــا دست بیـابیـم به وقت معـلوم

 




طبقه بندی: مادران،  پدران، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول

 

أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَكْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ

مَّعَ اللَّهِ قَلِیلًا مَّا تَذَكَّرُونَ(النمل آیه:62)

 

ترجمه: [آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درمانده اى او را بخواند اجابت می کند وآسیب وگرفتاریش را دفع مى نماید، وشماراجانشینان [دیگران در روى] زمین قرار مى دهد؟ آیا با خدا معبودى دیگر هست [كه شریك در قدرت وربوبیت او باشد؟!] اندكى متذكّر وهوشیار می شوند.

 

تفسیر:آیا معبودهاى بى ارزش شما بهترند یا كسى كه دعاى مضطر و درمانده را به اجابت مى رساند و گرفتارى و بلا را بر طرف مى كند؟! (امن یجیب المضطر اذا دعاه و یكشف السوء).
آرى در آن هنگام كه تمام درهاى عالم اسباب به روى انسان بسته مى شود كارد به استخوانش مى رسد، و از هر نظر درمانده و مضطر مى گردد، تنها كسى كه مى تواند قفل مشكلات را بگشاید، و بن بستها را بر طرف سازد، و نور امید در دلها بپاشد، و درهاى رحمت به روى انسانها درمانده بگشاید، تنها ذات پاك او است و نه غیراو.
از آنجا كه این واقعیت به عنوان یك احساس فطرى در درون جان همه انسانها است ، کافران نیز به هنگامى كه در میان امواج خروشان دریا گرفتار میشوند تمام معبودهاى خود را فراموش كرده ، دست به دامن لطف الله مِی زنند. همانگونه كه قرآن مى گوید: فاذا ركبوا فى الفلك دعوا الله مخلصین له الدین : هنگامى كه سوار كشتى مى شوند خدا را مى خوانند در حالى كه پرستش را مخصوص او مى دانند (عنكبوت - 65)
سپس مى افزاید:نه تنها مشكلات و ناراحتیها را بر طرف مى سازد بلكه شما را خلفاى زمین قرار مى دهد (و یجعلكم خلفاء الارض ).
آیا با اینهمه معبودى با خدا است ؟ (ءاله مع الله ).
ولى شما كمتر متذكر مى شوید و از این دلائل روشن پند و اندرز نمى گیرید(قلیلا ما تذكرون ).

(خلفاء الارض)احتمال اول : به معنى ساكنان زمین و صاحبان آن باشد، چرا كه خدا با آنهمه نعمت و اسباب رفاه و آسایش و آرامش كه در زمین قرار داده انسان را حكمران این كره خاكى ساخته ، و او را براى سلطه بر آن آماده كرده است .
مخصوصا هنگامى كه انسان در اضطرار فرو مى رود و به درگاه خدا رو مى آورد و او به لطفش بلاها و موانع را بر طرف مى سازد، پایه هاى این خلافت مستحكمتر مى شود (و از اینجاست که امید دوباره به بقاء وزندگی آشکار می شود ).
احتمال دوم: اشاره به این باشد كه خدا ناموس حیات را چنین قرار داده كه دائما اقوامى مى آیند و جانشین اقوام دیگر مى شوند كه اگر این تناوب نبود تكاملى صورت نمى گرفت .(پیشرفت انسان ها)

مضطرى كه دعاى او به اجابت مى رسد كیست ؟....

ادامه مطلب


طبقه بندی: پسران،  دختران،  پدران،  مادران، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول
تاریخ : شنبه 8 اسفند 1388 ساعت:12:27 ق.ظ

 

هُوَ الَّذِی خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْكُنَ إِلَیْهَا فَلَمَّاتَغَشَّاهَا

 

حَمَلَتْ حَمْلاًخَفِیفًا فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَیْتَنَاصَالِحاً لَّنَكُونَنَّ

 

مِنَ الشَّاكِرِینَ(الأعراف آیه:189)

 

ترجمه: او خدائى است كه شما را از نفس واحدى آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در كنار او بیاساید سپس هنگامى كه با او نزدیكى كرد حملى سبك برداشت كه با وجود آن به كارهاى خود ادامه مى داد، و چون سنگین شد، هر دو از خداوند و پروردگار خویش خواستند (كه فرزند صالحى به آنان دهد و عرضه داشتند) اگر فرزند صالحى به ما دهى از شاكران خواهیم بود.


 
تفسیر:كفران یك نعمت بزرگ

نخست مى گوید: ((او كسى است كه شما را از یك نفس آفرید و همسر او را نیز از جنس او قرار داد تا در كنار او بیاساید)) (هو الذى خلقكم من نفس واحدة و جعل منها زوجها لیسكن الیها).
این دو در كنار هم زندگى آرامبخشى داشتند، ((اما هنگامى كه زوج با همسر خود آمیزش جنسى كرد، بارى سبك برداشت ، به گونهاى كه در آغاز كار این حمل براى او مشكلى ایجاد نمى كرد، و با داشتن حمل به كارهاى خود همچنان ادامه مى داد)) (فلما تغشاها حملت حملا خفیفا فمرت به ). <195>
اما با گذشت شب و روز، حمل او كم كم سنگین شد ((تا كاملا احساس ‍ سنگینى كرد)) (فلما اثقلت ).
در این هنگام دو همسر، انتظار فرزندى را مى كشیدند و آرزو داشتند خداوند فرزند صالحى به آنها مرحمت كند، لذا ((متوجه درگاه خدا شدند و پروردگار خویش را چنین خواندند: بارالها اگر به ما فرزند صالحى عطا كنى ازشكرگزاران خواهیم بود)) (دعوا الله ربهما لان اتیتنا صالحا لنكونن من الشاكرین ).
((ولى هنگامى كه خداوند فرزندى سالم با تناسب اندام و شایستگى كامل به آنها داد، آنها براى خدا در این نعمت بزرگ شركائى قائل شدند، اما خداوند برتر و بالاتر از شرك آنهاست )) (فلما آتاهما صالحا جعلا له شركاء فیما آتاهما فتعالى الله عما یشركون ).

در این صورت مسلما منظور از شرك ، پرستش غیر خدا و یا اعتقاد به الوهیت غیر پروردگار نیست ، بلكه ممكن است چیزى از قبیل تمایل انسان به فرزندش بوده باشد، تمایلاتى كه گاهى او را از خداوند غافل مى سازد.

این دو آیه و آیات بعد اشاره به نوع انسانها است كه به هنگام انتظار تولد فرزند دست به دعا بر مى دارند و از خدا فرزند صالح و شایسته مى خواهند و همانند همه اشخاصى كه خود را در برابر مشكل یا خطرى مى بینند، با اخلاص كامل به درگاه خدا مى روند و با او عهد مى كنند كه پس از بر آمدن حاجات و حل مشكلشان شكرگزار باشند، اما به هنگامى كه فرزند متولد شد یا مشكل آنها بر طرف گردید تمام عهد و پیمانها را به دست فراموشى مى سپارند، گاه مى گویند اگر فرزند ما سالم ، یا زیبا است ، به پدر و مادرش رفته ، و قانون وراثت است ! گاه مى گویند نوع تغذیه ما و شرائط دیگر خوب بوده و چنین محصولى داده ! و گاه به بتهائى كه مورد پرستش آنهاست روى مى آورند و مى گویند فرزند ما نظر كرده بت است !، و امثال اینگونه بحثها، و به طور كلى نقش آفرینش ‍ پروردگار را نادیدهمى گیرند، و علت اصلى این موهبت را تنها عوامل طبیعى و یا معبودهاى خرافى

مى شمرند.




طبقه بندی: مادران،  پدران، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول