: انـتـخـاب قـالـب


امروز :
اگر زندگیت را درست بسازی طلوع آرامش در زندگی را با تمام وجودت حس خواهی کرد !  رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی           پروردگارا سینه ام را [براى تحمل این وظیفه سنگین ]گشاده گردان، وكارم را برایم آسان ساز، وگِرِهى را [كه مانع روان سخن گفتن من است ]از زبانم بگشاى.                    پروردگارا برای ما از همسران وفرزندانمان روشنی دیدگان (نسل های صالح وپاک ومتّقی)عطا کن ومارابرپرهیزگاران (درمسابقه به سوی ایمان یا رهبری دراصول وفروع ومعارف)پیشوا گردان. - فرقان آیه 74
تاریخ : شنبه 21 آبان 1390 ساعت:02:10 ب.ظ

« سلسه گفتمان های تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی »

گفتمان شب پنج شنبه 19/08/90شروع، ساعت 20:15 (گفتمان ششم)

پدر : زنان به عنوان نیمى از پیكره جامعه نقش بسیار مهمى در ایجاد و گسترش عفّت، پاك‏دامنى و اخلاق در بین جوامع بشرى دارند. عفّت و حیاى زن، كه یكى از مهم‏ترین عوامل حفظ و بقاى عفّت عمومى است، نه تنها در تمام ادیان و مذاهب الهى مورد تأكید قرار گرفته، بلكه عقول و افكار بشرى نیز آن را مورد تأیید قرار داده‏ اند. از نظر اسلام، اهمیت این موضوع به حدّی است كه برخى روایات آن را «تمام دین» می‏دانند. در روایتى از پیامبر اكرم(صلى الله علیه و آله) آمده كه فرمودند «اَلْحَیاءُ هُوَ الدینُ كُلُّهُ»1
مریم : اگر در وجود زن غریزه‏اى تحت عنوان «تبرّج» وجود دارد، روش‏هاى رشد و پرورش این غریزه چیست و چه نقشی در زن و حفظ سلامتى او می‏تواند داشته باشد؟ چگونه می‏توان غریزه تبرّج را با حیا، كه یك ویژگى فطرى در زن است، جمع كرد؟ آیا حجاب و پوشش به معناى نادیده گرفتن این غریزه نیست؟

محمد : منظور از تبرج یعنی چه؟
مادر : منظور از غریزه «خودنمایی» و «تبرّج»، یعنی جلوه‏گرى و دلبرى كردن براى تصاحب قلب دیگرى است. كلمه «تبرّج» كه در قرآن آمده، از كلمه «بُرج» گرفته شده و به معناى ظاهر شدن در برابر مردم است؛ همان‏گونه كه برج قلعه، براى
همه هویداست.
پدر : خب برسیم به سوالهای مریم جان :
 اولا، حجاب و پوشش زن به طور یقین، یكى از محكم‏ترین سنگرهایى است كه
مسلمانان، به ویژه جوانان، را از فساد و فحشا حفظ می‏كند و سدى آهنین در
برابر نفوذ و تهاجم فرهنگى دشمنان اسلام است.
ثانیا، ارتباطى كه مسئله حجاب و عفت از یك سو و گرایش دائمى زن به تبرّج و
جلوه‏گرى از سوى دیگر با سلامت روانى او دارد به موضوع اهمیّت بیشترى می‏ دهد؛ اما به دلیل آنكه دین اسلام به بهداشت و سلامت روانى افراد اهمیت زیادى داده است و حتى نتیجه نهایى عبادت و بندگى را رسیدن به «نفس مطمئنه» می‏داند و فقط كسانى را كه داراى قلب و روانى سالمند، اهل نجات و خوش عاقبت می‏ داند،2 مطمئنا در تمام احكام و قوانین خود و از جمله، لزوم پوشش و حفظ عفّت فردى و عمومی، به نقش آن‏ها در روح و روان افراد توجه كرده و بهترین نسخه را
براى سلامتى و سعادت جوامع بشرى ارائه داده است.3
مادر : در قرآن ( آیات 33 سوره احزاب و 60 سوره نور) فقط زنان را از تبرّج و
خودنمایى و به نمایش گذاشتن جاذبه‏هاى جنسى خود در برابر نامحرم نهى كرده و از تبرّج مردان سخنى نگفته است. از ظاهر این مطلب فهمیده می‏شود كه غریزه خودنمایى و تبرّج از ویژگی‏هاى خاص زنان است و در مردان وجود ندارد. به
همین دلیل پوشش و حجاب تنها براى زنان واجب شده است.
شهید مطهّرى درباره آثار این غریزه و نیز اختصاص آن به زنان می‏گوید: «اما علت
اینكه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است، این است كه میل به خودنمایى و خودآرایى مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلب‏ها و دل‏ها، مرد شكار است و زن شكارچی؛ میل زن به خودآرایى از این نوع حس شكارچی‏گرى او ناشى می‏شود ، انحراف تبرّج و برهنگى از انحراف‏های مخصوص زنان است و
دستور پوشش هم براى آنان مقرر گردیده است.»4
مریم : من در کتابی حدیثی از پیامبر (ص) خواندم که در مورد ویژگی‏هاى بهترین
زنان نقل شده است  فرمودند:  «بهترین زنان شما زنى است كه بسیار با محبت باشد، عفیف و پاك‏دامن باشد، نزد اقوامش عزیز و محترم باشد، با شوهرش متواضع و فروتن باشد، براى او خودآرایى و تبرّج داشته باشد و در برابر نامحرم عفیف باشد.» در این حدیث، دقیقا به همان تبرّجى كه قرآن آن را برای زن در
مقابل نامحرم ممنوع كرده، نسبت به شوهرش سفارش شده است.4-5
همچنین در روایت دیگرى آمده است: پیامبر به مردان فرمود: «ناخن‏هاى خود را
كوتاه كنید» و به زنان فرمود: «ناخن‏ها را كوتاه نكنید؛ زیرا شما را زیباتر می‏كند.» حتى آن حضرت از بعضى زنان به خاطر اهمیت ندادن به آرایش و زیبایی، انتقاد
كرده است.5-6
پدر : از روایاتی که در این باب وجود دارد و تنها بعضی از آنها در اینجا ذکر شدند می
توان نتیجه گرفت كه اگر دین اسلام از تبرّج و خودنمایى زن براى نامحرم نهى كرده، در مقابل به او دستور داده است در صورتى كه در انظار نامحرم نباشد، حتما تبرّج و خودنمایى داشته باشد، به ویژه اگر در محضر شوهرش باشد. بنابراین، دین اسلام غریزه خودنمایى و تبرّج زن را نادیده نگرفته، بلكه به آن اهمیت هم داده است و تلاش كرده زنان علاوه بر دارا شدن زیبایی درونى و اخلاقی، از نظر ظاهرى
هم جذّاب و زیبا باشند.
مریم : به نظر خیلی ها برخورد بد و ناهنجار گشت ارشاد باعث دور شدن افراد از
حجاب واقعی و دین می شود آیا شما  این برخوردها را تایید می کنید؟
مادر : حجت‌الاسلام  رفیعی درباره نگاه حاكمیتی به حجاب گفت: در مقوله‌ای
همچون حجاب نباید صرفاً دستور و بخشنامه برای اجرای حجاب صادر كرد. این روش نمی‌تواند راهبر و راهگشا باشد. حجاب مسئله‌ای عقلی و تربیتی است و مهمترین وظیفه دولت، كمك به ‌تربیت جامعه اسلامی و آحاد مردم است. در حقیقت اگر در این زمینه منطق را در پیش بگیریم، بدون شک موفق خواهیم بود. اما اگر از مقوله فرهنگ کم گذاشته شود و صرفا به عملكرد دستوری اكتفا كنیم، باعث می‌شود توفیق‌ها کم شود و به مرور از دست برود. وی تاكید كرد: مردم ما باید به زمینه‌های عقلی و تربیتی حجاب پی ببرند و آن را باور داشته باشند، نه این كه صرفاً از روش‌های دستوری و حاكمیتی آنها را وادار به اقدامی خاص در این عرصه كنیم. در بیان کلی، آرایش و درخشندگی در خارج از خانه ضد‌آرامش است
و مصونیت و  حجاب، راحتی روح را به دنبال دارد.
بنابر این می توان نتیجه گرفت که طریقه برخورد گشت ارشاد باید تجدید نظر شود ولی اصل مقوله نهی از منکر نباید نادیده گرفته شود زیرا در روایاتی آمده است که حضرت رضا (ع) می فرماید باید امر به معروف و نهی از منکر کنید و اگر نکنید بر شما بدهاتان مسلط می شوند پس هرچه خوبانتان دعا کنند مستجاب نمی شود.  7
و همچنین پیغمبر اکرم (ص) می فرمایند : هرگاه امت من امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند پس رسیدن عذاب و قهر الهی را منتظر باشند. 7

محمد : چگونه باید حجاب را در خانواده ها نهادینه کرد؟
پدر : والدین باید سعی کنند تا عفاف و پوشیدگی را از کودکی به فرزندان خود
آموزش دهند. این مقوله در کودکی می تواند تحت عنوان آموزش حیا و پوشش با لباس های جذاب ، اما پوشیده ، رعایت نکات ضروری در آداب معاشرت و ارتباطات ، آموزش کرامت انسانی و ارزشمندی شخصی، ضرورت حفظ جسم و روح از آسیب های اجتماعی و...  جای گیرد . مهم آن است که این نوع از تربیت را از سنین پایین و با حلاوت خاص خود شروع کنیم تا در اعماق جان افراد نفوذ نماید.

پی نوشت:
1.
حیا تمام دین است.
2. یا اَیَّتها النفسُ المُطمَئِنَه اِرجَعى اِلى رَبِّكَ راضیةً مرضیةً»  تو اى روح آرام یافته! به سوی پروردگار بازگرد، در حالى كه هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است
3. یَومَ لایَنفَع مال و لابنون الاّ من اتَى اللّه بقلب سلیم 
4. «اَلْوَدُودُ الْعَفیفَةُ، اَلْعَزیزَةُ فى اَهْلِها، اَلذَّلیلَةُ مَعَ بَعْلِها، اَلْمُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوجِها، الْحِصانُ مَعَ غَیْرِهِ.» 
5. قال رَسُولُ اللهِ(صلى الله علیه و آله) لِلرِّجالِ: قَصُّوا اَظافیرَكُمْ، وَلِلنِّساءِ اُتْرُكْنَ فَاِنَّهُ اَزْیَنُ لَكُنَّ.»

منابع:
1.
علی‏بن حسام‏الدین المتقی، كنزالعمّال فى سنن‏الاقوال و الافعال، انتشارات مؤسسة الرساله، ج 3، ص121
2. سوره فجر 27و 28
3. سوره شعراء 88و 89 
4. مرتضى مطهری، نظام حقوقى زن در اسلام، تهران، صدرا، 1379، ج 19، ص436
5. محمدبن یعقوب كلینی، اصول كافی، تهران، دارالكتب الاسلامیه، 1367، ج 5، ص32489
6. محمدبن یعقوب كلینی، پیشین، ج 6، ص491
7. وسائل الشیعه

پایان گفتمان تأثیر حجاب و طلوع آرامش در زندگی 

پایان گفتگو ساعت 21:30،{به امید روزی که طلوع آرامش در زندگی بشریت سایه گستر شود.پس به امید آن روز! }
                                           -->کپی برداری از منابع وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است<--




طبقه بندی: مادران،  دختران، 
برچسب ها: تبّرج، خود نمایی،
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول
نمایش نظرات 1 تا 30