: انـتـخـاب قـالـب


امروز :
اگر زندگیت را درست بسازی طلوع آرامش در زندگی را با تمام وجودت حس خواهی کرد !  رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی           پروردگارا سینه ام را [براى تحمل این وظیفه سنگین ]گشاده گردان، وكارم را برایم آسان ساز، وگِرِهى را [كه مانع روان سخن گفتن من است ]از زبانم بگشاى.                    پروردگارا برای ما از همسران وفرزندانمان روشنی دیدگان (نسل های صالح وپاک ومتّقی)عطا کن ومارابرپرهیزگاران (درمسابقه به سوی ایمان یا رهبری دراصول وفروع ومعارف)پیشوا گردان. - فرقان آیه 74
تاریخ : شنبه 11 تیر 1390 ساعت:10:47 ب.ظ

گفتمان شب پنج شنبه 9/04/90 شروع، ساعت 20:15(جلسه سیزدهم)

نقش روحانیون در جامعه و سیاست - قسمت نهم(جلسه آخر)


پدر :
در موج جدید بیداری اسلامی، امام خمینی (ره) و روحانیون همفکر ایشون ، تلاش كردن كه سیاست رو برمحور مرجعیت برگردونند.

محمد : اینجا بود كه طیف مذهبی جنبش دانشجویی وارد عمل شدن  و به تحقق این هدف کمک کردن، كه ما ادامه  دهنده ی راهشون هستیم!

پدر : بله محمدجان! در واقع برای تبیین این اندیشه، می تونیم از اصطلاحات "معنویت گرایی در سیاست" و "بازگشت به خویشتن انسانی مسلمان ایرانی" استفاده کنیم كه امام خمینی برای رسیدن به این هدف، به تقویت حوزه ی علمیّه پرداختن.1

مادر : بله! برای تحقق این هدف در قیام 15 خرداد به وضوح ثابت شد كه در واقع نوعی نمایش گرایش جدی تر روحانیون به فعالیت های سیاسی و تلاش برای تحقق اسلام سیاسی بود.
این قیام عملا ثابت كرد که بیداری اسلامی به جریان قدرتمندی تبدیل شده .

محمد : در این بازه زمانی بازاریان نیز با چرخش از ایدئولوژی ملی گرایانه ی دهه های قبل، به سوی ایدئولوژی اسلام سیاسی با هدایت مراجع و روحانیون روی آوردند که این رویکرد نوین از ویژگی های بیداری اسلامی دهه ی 50 است.

مریم : نکته ی قابل تأمل دیگر، سرعت بالای پیام رسانی و اطلاع رسانی در گستره ی جغرافیایی ایران و شرکت قشرهای مختلف مردم در آن بود.

پدر : در واقع از ویژگی های بیداری اسلامی به رهبری امام در این سال ها، می شه به تقویت اندیشه ی پیوند دین و سیاست، سازش ناپذیری با رژیم پهلوی، تثبیت اجتهاد سیاسی در حوزه های علمیه و تلفیق نظر و عمل در مبارزه با استبداد و استعمار اشاره کرد.

مادر : و این یعنی ، استکبار دوره ی جدید جهان را هدف قرار دادن.2

پدر : دقیقا این وقایع باعث ایجاد مهم ترین رخداد عظیم تاریخی بعد از حكومت 1500 ساله سلطنتی شد كه با كمی تأمل اصلا قابل باور نیست. و  اون هم  ، آغاز بحث حکومت اسلامی در( 1348ش)، با عنوان "ولایت فقیه" از طرف امام خمینی در نجف بود.3

محمد : اینطور بگین پدر جان كه اصلا شوخی نیست همچین حكومت سلطنتی نیز به تاریخ پیوست و این یعنی مایی كه عمری زود گذر داریم واقعا از حقیقت دور نشیم و نگذاریم در حال حاضر دین مان را راحت بدزدند كه من اعتقادم اینه از نون شب هم  واجب تره! واقعا از بس كه ما بی انصاف شده ایم. الان دیگه كسی واقعا درد دین نداره ! همه و همه درد خودشون را دارن و تازه جالب تر اینكه مقصر رو هم دین می دونند!
واقعا آیا می تونیم بگیم ندای امام حسین(علیه السلام) – هل من ناصر ینصرونی – درد خودش بود یا درد خونواده اش بود!؟
من نمی دونم چرا ما تاریخ را راحت فراموش می كنیم!در واقع تكرار تاریخ یعنی تكرار صحنه های تاریخ در قالبی دیگر، ای خدا به فریادم برس نشود زمان مردم كوفه تكرار شود و علی (علیه السلام) را تنها بگزاریم،نشود غیرت ما كمرنگ شود یا كاملا از بین برود دوباره اهل بیت پیامبر(علیهم السلام)در كوچه های كوفه غریب و تنها، حامی ولیشان علی (علیه السلام)شوند! مرد و مردونه قضاوت كنید و به من بگید ولایت فقیه آنجا نبود كه به فاطمه زهرا (سلام الله)می گویند شما دخت نبی(صلی الله علیه و آله) ،سرور ما هستید علی (علیه السلام)  را رها كنید تا ما حامی بی چون چرای شما باشیم كه در جواب فاطمه زهرا (سلام الله) نمی فرمایند علی (علیه السلام)  شوهر من است بلكه می گویند علی (علیه السلام)  ولی و رهبر من است هرگز از رهبرم تا آخرین نفس هایم دست نخواهم كشید كه با چه ملالت هایی كه اصلا قابل بیان نیستند تا اخرین نفس ایستادند و این یعنی ولایت داشتن یعنی از خود گذشتن ، یعنی ایستادن تا آخرین نفس ، یعنی اوج ایثار و از خود گذشتگی ،كه هر كسی آنرا درك نمی كند!؟

پدر : به نكات خیلی مهمی از تاریخ اشاره كردی كه واقعا نباید ساده از كنارشون  گذشت ! حتی امام خمینی (ره) در  جلساتی كه داشتن به اثبات و تبیین حکومت فقیهان و پیوند دین و سیاست و فراتر بودن ایدئولوژی نسبت به عبادت پرداختند و صاحب نظران را به مطالعه و بررسی در این زمینه توصیه كردند كه در نهایت باعث روشنگری و حرکت تازه ای در میان مبارزان ایرانی شد.3

مادر : در آخر بحثمون می تونیم بگیم كانال های مهم برای پیشبرد روند بیداری اسلامی در دهه های (40 و 50 ش) حوزه های علمیّه، مدارس علوم دینی و شبكه روحانیون مبارز تبلیغی بودند و مهم ترین و گسترده ترین حوزه، حوزه ی علمیه ی قم بود. از مؤسسات وابسته به حوزه ی علمیه ی قم، که در این عصر تأسیس و شروع به فعالیت کردند، می توان به مکتب اهل بیت علیه السّلام ، جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم و مؤسسه ی در راه حق اشاره کرد.

پدر : نكته پایانی این كه حركت شروع شده در پی در گذشت سید مصطفی خمینی به صورت جریانی مهار نشدنی در آمد و اسلام سیاسی و رهبری دینی،خیز نهایی را برای تشكیل حكومت اسلامی برداشت و سرانجام در بهمن 1357 پس از چندین دهه تكاپو و تدارك صبورانه،حكومت اسلامی با رهبری امام خمینی كه در اصل پایه های ولایت فقیه(یا ایها الذین آمنوا اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منكم ) دوباره شكل گرفت.4

منابع:
1. رسول جعفریان، جریان ها و سازمان های مذهبی – سیاسی ایران(سال های 1357-1320)، تهران، مؤسسه ی فرهنگی دانش و اندیشه ی معاصر، چ سوم،1380، ص22- 18
2. مرتضی
مطهری«احیاء فكر دینی»؛ ده گفتار(مجموعه مقالات)، تهران، صدرا، چ5، 1373، ص151-129؛ همو، احیاء تفكر اسلامی،تهران، دفتر انتشارات اسلامی،1361، ص14- 7؛جعفریان،پیشین، ص197 – 192

3. حمید روحانی، نهضت امام خمینی ج 2،تهران،مركز اسناد انقلاب اسلامی،1374،ص695 – 681
4. شهیدی دیگر از روحانیت، نجف، انتشارات روحانیون خارج از كشور، بی تا،ص 140- 126

پایان جلسه آخر ساعت 21:10،{به امید روزی که طلوع آرامش در زندگی بشریت سایه گستر شود.پس به امید آن روز! }
                                           -->کپی برداری از منابع وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است<--




طبقه بندی: مادران،  پدران،  دختران،  پسران، 
برچسب ها: موج جدید، بیداری اسلامی، اندیشه ی پیوند دین و سیاست، حكومت 1500، ندای امام حسین، دخت نبی، امام علی، سید مصطفی خمینی،
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول
نمایش نظرات 1 تا 30