: انـتـخـاب قـالـب


امروز :
اگر زندگیت را درست بسازی طلوع آرامش در زندگی را با تمام وجودت حس خواهی کرد !  رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی           پروردگارا سینه ام را [براى تحمل این وظیفه سنگین ]گشاده گردان، وكارم را برایم آسان ساز، وگِرِهى را [كه مانع روان سخن گفتن من است ]از زبانم بگشاى.                    پروردگارا برای ما از همسران وفرزندانمان روشنی دیدگان (نسل های صالح وپاک ومتّقی)عطا کن ومارابرپرهیزگاران (درمسابقه به سوی ایمان یا رهبری دراصول وفروع ومعارف)پیشوا گردان. - فرقان آیه 74
تاریخ : سه شنبه 24 خرداد 1390 ساعت:09:42 ب.ظ

گفتمان شب پنج شنبه 19/03/90 شروع، ساعت 21:40(جلسه دوازدهم)

نقش روحانیون در جامعه و سیاست - قسمت هشتم

پدر : پدیده ی جریان احیای تفکر دینی در دهه ی 30 ، ظهور امام خمینی(ره) و ورود ایشان به صحنه ی سیاسی – مذهبی است ،امام خمینی (ره) سال (1323- ش) اولین بیانیه ی مکتوب سیاسی خودش رو تحریر کرد و در اون، یادآور شد که « انبیاء در حالی که کاملاً مجذوب تأمل درباره ی خداوند بوده اند، برای تغییر شرایط اجتماعی و سیاسی انسان ها قیام کرده اند. برعکس مسلمانان امروزی فقط به خاطر منافع دنیوی قیام کردند؛ و نتیجه ی آن هم، حاکمیت بیگانگان و عوامل آنها، مانند رضا شاه... بود. »1

مادر : در واقع نهضت امام خمینی (ره) اوج گرایش اسلام گرایی اصول گرا است، که باعث شد جنبش های اسلامی در سراسر جهان تحت تأثیر موفقیّت امام در تأسیس جمهوری اسلامی توانایی پیدا كنن.

تفکر و طرح امام خمینی(ره) در واقع تلفیقی از هویت و توسعه بود. در حالی که رهبران پیشین جنبش بیداری اسلامی چون سیّد جمال به دنبال توسعه و تجدد بودند و برخی هم به صورت کم رنگی بر هویت تأکید می کردند. امام خمینی(ره) همان طور که به دنبال احیای هویت اسلامی بودند، توسعه نیز در گفتمانش از جایگاه ویژه ای برخوردار بود، توسعه ای که در چارچوب هویت اسلامی تعریف می شد.2

مریم : اینطور به نظر می رسه كه نظریه ی سیاسی امام منحصراً در قالب و شکل اسلامی مطرح شد كه این امر موقعیت و ویژگی ممتازی به امام خمینی در جنبش اسلام گرایی در جهان اسلام داد.

پدر : اگر عمیق در تاریخ نگاه كنیم به این نتیجه می رسیم كه:
1.انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی، در تولد و تحرک بسیاری از جنبش های اسلامی در جهان اسلام نقش داشته.
2.افول قوم گرایی، ناسیونالیسم، لائیسیسم، راه رو برای حضور قدرتمندانه ی اسلام گرایی در منطقه مهیا کرده كه انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی  تأثیر فراوانی در این روند گذاشته.3

مادر : از این صحنه تاریخی یعنی قیام سی ام تیر 1321 ، گذشتن  دور از انصاف هست. در فاصله ی 25 تا 30 تیر 1331 که مصدق استعفا داد و محمد رضا پهلوی بلافاصله احمد قوام رو به جای اون به نخست وزیری منصوب کرد،  آیت الله کاشانی بی معطلی بار دیگه وارد صحنه شد. سخنرانی ها، مصاحبه های مطبوعاتی و اعلامیه های ایشون چنان تأثیری داشت که یک اعتراض سراسری علیه دولت قوام شکل گرفت. پاسخ مردم به ندای مرجعیت سیاسی نشان دهنده ی رشد مطلوب بیداری اسلامی و همه گیر شدن آن در ایران بود .آیت الله كاشانی در واکنش به اعلامیه ی تهدید آمیز احمد قوام، طی اعلامیه ای این طور گفت: « اعلامیه ی ایشان در نخستین روز زمامداری به خوبی نشان می دهد که چگونه بیگانگان درصددند که به وسیله ی ایشان، تیشه به ریشه ی دین و آزادی و استقلال مملکت زده و بار دیگر زنجیر اسارت را به گردن ملت مسلمان بیندازند. توطئه ی تفکیک دین از سیاست، که قرون متمادی، سر لوحه ی برنامه ی انگلیسی ها بوده و از همین راه ملت مسلمان را از دخالت در سرنوشت و امور دینی و دنیوی باز می داشته است. »4

محمد : مادر جان صحنه ی مهم دیگری كه خیلی مهم هست! و می شه اون رو از اقدامات بیدارگرانه در قالب احیای تفکر دینی، دونست تلاش آیت الله بروجردی (ره) برای خروج روحانیت شیعه از انزوای مذهبی در جهان اسلام بود. ایشون ابتدا هیئت هایی از مبلّغان جوان و اندیشمند مذهبی حوزه ی علمیه ی قم را برای رسیدگی به امور شیعیان و مسلمانان به کشورهای مختلف روانه کرد و در اروپا، امریکا، آفریقا و آسیا مراکز اسلامی ویژه ی شیعیان تأسیس کرد.5

مریم : بهتر هستش حركت های حكومت پهلوی رو هم متقابلا بگیم كه خالی از لطف نیست ! در دهه ی (40 ش)، حکومت پهلوی  مجدداً سیاست ضد دینی عصر رضا شاه را در سطحی گسترده تر شروع کرد و به تخطئه ی باورهای ملی و ارزش های اسلامی و جا به جا نمودن فرهنگ غربی با آداب و رسوم ایرانی و سنن اسلامی پرداخت. در این بین، تأسیس ساواک در (1335 ش)، در حمایت از آن سیاست، تأثیر فراوانی داشته كه در واقع با این تأسیس تا تای تمت باید گرفته باشید كه چه جنایاتی صورت گرفت !6

پدر : مهمترین رخداد این دوره آغاز بحث حكومت اسلامی در 1348 ش، با عنوان «ولایت فقیه
» از سوی امام خمینی در نجف بود.ایشان در این جلسات به اثبات و تبیین حكومت فقیهان و پیوند دین و سیاست و فراتر بودن ایدئولوژی نسبت به عبادت پرداختند. كه اندیشه های ایشان از طریق شبكه پیام رسانی به ایران منتقل و باعث روشنگری و حركت تازه ای در میان مبارزان ایرانی شد. متقابلا غرب علیه حكومت ایران و كشور های اسلامی نیز موضع گرفتند و صاحب نظران را به مطالعه و بررسی در این زمینه فراخواندند.7

منابع:
1. سلسله ی پهلوی و نیرو های مذهبی به روایت تاریخ كمبریج،ص 304 - 303
2. بابی سعید، هراس بنیادین ص 109 - 105
3.فرهنگ رجایی، پدیده ی جهانی شدن وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی، ترجمه ی عبدالحسین آذرنگ، نشر آگاه، 1380، ص 69
4. حسینیان، بیست سال در تكاپوی اسلام شیعی در ایران 1340-1320، تهران، مركز اسناد انقلاب اسلامی، 1381، ص 98 - 95
5. همان ص 391 - 390
6. عباس خلجی، اصلاحات آمریكایی و قیام پانزده خرداد، تهران،مركز اسناد انقلاب اسلامی، 1381،ص 45 - 44
7. حمید روحانی، نهضت امام خمینی ج 2، تهران،مركز اسناد انقلاب اسلامی، 1374، ص 695 - 681

پایان جلسه ساعت 21:20،{به امید روزی که طلوع آرامش در زندگی بشریت سایه گستر شود.پس به امید آن روز! }
                                           -->کپی برداری از منابع وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است<--




طبقه بندی: مادران،  پدران،  دختران،  پسران، 
برچسب ها: ظهور امام خمینی(ره)، احیای تفکر دینی، نهضت امام خمینی (ره)، حكومت پهلوی،
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط . .