: انـتـخـاب قـالـب


امروز :
اگر زندگیت را درست بسازی طلوع آرامش در زندگی را با تمام وجودت حس خواهی کرد !  رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی           پروردگارا سینه ام را [براى تحمل این وظیفه سنگین ]گشاده گردان، وكارم را برایم آسان ساز، وگِرِهى را [كه مانع روان سخن گفتن من است ]از زبانم بگشاى.                    پروردگارا برای ما از همسران وفرزندانمان روشنی دیدگان (نسل های صالح وپاک ومتّقی)عطا کن ومارابرپرهیزگاران (درمسابقه به سوی ایمان یا رهبری دراصول وفروع ومعارف)پیشوا گردان. - فرقان آیه 74
تاریخ : چهارشنبه 11 خرداد 1390 ساعت:05:50 ب.ظ
گفتمان شب پنج شنبه 05/03/90 شروع، ساعت 20:30(جلسه یازدهم)

پدر : دوره ی پهلوی اول (1320 – 1304 ش) رو می شه دوره ی خصومت شدید  علیه فرهنگ اسلامی و نهادهای دینی بیان كرد.  از عواملی که به شکل گیری و تثبیت دیکتاتوری در دوره ی رضا شاه منجر شد، می شه سرخوردگی روحانیون از مشروطه خواهی و آثار گمراه کننده ی شرکت مداوم و آشکار رضا شاه در مراسم مذهبی قبل از تحکیم موقعیتش نام برد. در واقع دوگانگی و نفاقی كه رضا شاه داشت در این زمینه مؤثر بود. با این همه، نهضت بیدارگری اسلامی با وجود دشواری راه، همچنان حرکتی رو به جلو داشت.1

مادر: یکی از تحولات مهم  دینی كه در اون دوره اتفاق افتاد ، تأسیس حوزه ی علمیه ی قم به کوشش آیت الله شیخ عبدالکریم حائری بود. ایشون در نهضت مشروطه خواهی، خودش  رو بی میل نشان داد و از موضع گیری سیاسی پرهیز كرد.

مریم : مهم ترین و بزرگ ترین نتیجه ی تأسیس حوزه ی علمیه ی قم، انتقال مرکزیت مرجعیت شیعه از عتبات عالیه و حوزه ی علمیه ی نجف اشرف به این حوزه بود که تأثیرات زیادی بر جامعه و مردم ایران به جا گذاشت.2

پدر : بله دخترم! این رو هم اضافه می كنم كه طولی نكشید این حوزه در مبارزه با افکار کمونیستی و اقدام های ضد دینی رضا شاه شهرت پیدا كرد و همین طور خلأ موجود در پاسخ گویی به پرسش های مردم و نیازهای جامعه در امور دینی و شرعی رو پر کرد.

مادر : ضمناً از نظر سیاسی هم، مسائل مشروطیت و دور بودن علما از مرکز تحولات انقلاب نیاز به ایجاد چنین مرکزی رو دوچندان می كرد. 3

محمد : پس احتیاط سیاسی مرحوم حائری در شکل گیری و تثبیت موقعیت حوزه ی علمیه ی قم بسیار مؤثر بوده‌ ! تا از گرفتارشدن آن به افراط کاری یا تفریط قبل از استحکام پایه هاش، جلوگیری کند.

پدر : بله دقیقا ، آیت الله حائری شکل سومی از مبارزه ی نهاد دینی رو که پی ریزی حرکت فرهنگی حوزوی و اصیل شیعی در برابر امواج فزاینده و مخرّب غرب گرایی بود، به وجود آورد.

مادر : در ضمن اگر علمای پیش از ایشون در بُعد سیاسی و انقلابی با دو ضلع استعمار و استبداد درگیر بودند، آیت الله حائری به ضلع سوم، یعنی لائیسیسم در حال پیشروی توجه کرد و اون رو جبهه ی اصلی مقابل دین برشمرد و به مقابله باهاش پرداخت.

پدر : البته ناگفته نمونه كه تقویت فرهنگ دینی از سوی آیت الله حائری، در آینده بیشتر ثمرات خودش  رو بروز داد كه مهم ترینش  پیروزی نهایی و تفوق اندیشه ی دینی بر سکولاریسم بود.4

مریم : پس می شه گفت با شکست دیکتاتوری رضا شاه و خارج شدنش از ایران كه  25 شهریور 1320 اتفاق افتاد، یک باره زنجیرهای استبداد رو از هم پاره كرد و باعث شد نیروهای مذهبی و احیاگران تفکر دینی ، مثل باقی نیروها، خودشون رو از قید حکومت رضا شاه آزاد ببینند.

مادر : بله دخترم ،در همین فضای نسبتاً آماده ی سیاسی، نیروهای مذهبی تلاش خودشون رو برای از بین بردن فضای ضد دینی و تحمیل شده بر جامعه و زنده كردن اندیشه ی دینی و بیداری اسلامی شروع کردند.

پدر : در این میان، حوزه ی علمیه ی قم با وارد کردن اولین نسل دانش آموختگان نو اندیش خود برای هدایت مذهبی جامعه، حیات نوینی رو آغاز کرد.

محمد : پس می شه گفت محورهای مبارزه و فعالیت نیروهای مذهبی اوایل دهه ی 30 عبارت بودند از : مبارزه با افکار احمد کسروی، مبارزه برای حجاب زنان، مبارزه با کمونیسم و  بهائیت كه در مورد هر کدوم از این ها  تبلیغات خیلی زیادی صورت گرفت و كتاب های متعددی تألیف و منتشر شد.5

پدر : در ضمن فراموش نشه كه در کنار فعالیت های ذکر شده، دو محور سنتی فعالیت روحانیون مکتب اجتهادی، یعنی مبارزه علیه استبداد و استعمار هم دنبال شد.

مادر : اینطور احساس می كنم كه از جالب ترین رویداد فراموش نشدنی تاریخ كه در دل تاریخ تا قیام قیامت حك شده ، پدیده ی جریان احیای تفکر دینی در دهه ی 30 ، ظهور امام خمینی(ره) و ورود ایشان به صحنه ی سیاسی – مذهبی است .

پدر : بله دقیقا! ان شاءالله جلسه بعد در مورد این پدیده ی تاریخی مهم صحبت خواهیم كرد.

منابع:
1. سلسه ی پهلوی و نیرو های مذهبی به روایت تاریخ كمبریج،ترجمه عباس مخبر،تهران،طرح نو،چ سوم،1375، ص 279-278
2. حمید بصیرت منش ،علماء و رژیم رضاه شاه،تهران،مؤسسه ی چاپ و نشر عروج،1376،ص 236-235
3.حاج شیخ عبدالكریم حائری(مؤسس حوزه علمیه ی قم)،به كوشش عماد الدین فیاضی،تهران،مركز اسناد انقلاب اسلامی،1378،ص62-66؛تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی(تاریخ حوزه علمیّه قم)،ج1،به كوشش غلامرضا كرباسچی،تهران،مركز اسناد انقلاب اسلامی،1380،ص 27-26
4. نجفی و فقیه حقانی،ص 424-427
5. رسول جعفریان،جریان ها و سازمان های مذهبی – سیاسی ایران(سال های 1357-1320)،تهران،مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه ی معاصر،چ سوم،1380،ص 22-18

پایان جلسه ساعت 21:20،{به امید روزی که طلوع آرامش در زندگی بشریت سایه گستر شود.پس به امید آن روز! }
                                           -->کپی برداری از منابع وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است<--




طبقه بندی: مادران،  پدران،  دختران،  پسران، 
برچسب ها: دوره ی پهلوی اول، دوره ی رضا شاه، مشروطه خواهی، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری، تأسیس حوزه ی علمیه ی قم، انتقال مرکزیت مرجعیت شیعه، لائیسیسم،
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول
نمایش نظرات 1 تا 30