: انـتـخـاب قـالـب


امروز :
اگر زندگیت را درست بسازی طلوع آرامش در زندگی را با تمام وجودت حس خواهی کرد !  رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی           پروردگارا سینه ام را [براى تحمل این وظیفه سنگین ]گشاده گردان، وكارم را برایم آسان ساز، وگِرِهى را [كه مانع روان سخن گفتن من است ]از زبانم بگشاى.                    پروردگارا برای ما از همسران وفرزندانمان روشنی دیدگان (نسل های صالح وپاک ومتّقی)عطا کن ومارابرپرهیزگاران (درمسابقه به سوی ایمان یا رهبری دراصول وفروع ومعارف)پیشوا گردان. - فرقان آیه 74

هم اکنون در دانشگاه ها یا مراسم یا جلساتی خاص عده ای جلوه ای دیگر از تقرب و عرفان را در جوانان القا می کنند به گونه ای که همانند شیطان ظاهری بسیار فریبنده دارد و باعث مشتبه شدن کمال واقعی انسانی  می شود تا دنیا دنیاست انسان همیشه تمایلش به راحتی و هوس های زود گذر بوده و از سختی و مشقت همیشه گریزان بوده وحتی با وجود تحمل بعضی سختی ها توجیهی برای رسیدن به عرفان های هوس آلود نیست ! زیرا باز هم رسیدن به هوی و هوس را اقتضا می نماید پس چه کنیم؟ راه درست رسیدن به مراحل ایمان و علم واقعی و حقیقی چیست؟

جوانی كه طالب رسیدن به مراحل بالای ایمان ،عمل و علم است برای رسیدن به این مراحل طوری كه گمراه نشود چه باید بكند؟

صبر و مقاومت در برابر مشكلات و ناملایمات مختلف زندگی رمز موفقیت هر انسان كمال طلب و موفق است، شكی نیست كه شكرگزاری از این نعمت در پیشگاه خداوند متعال و ایجاد ارتباط قوی تر با خالق هستی در تقویت این ویژگی نقش به سزایی خواهد اشت همانطور که  حضرت علی(ع) می فرماید: «كسی كه رابطه خود را با خالق هستی اصلاح كند خداوند هم رابطه او با مردم را اصلاح می كند».
در برخی روایات آمده است بلاها، مشكلات و ناملایمات برای افراد با ایمان مایه ترفیع درجات و نزدیك شدن به حضرت حق است و اگر مؤمنین از این دریچه به سختی های زندگی نگاه كنند تمام آن ناملایمات را شیرین خواهند دید حال  برای این كه انسان اعتقادات خود را مستحكم‏تر كند، دو حركت لازم است:
الف) حركت علمی؛ یعنی، لازم است در حد توان خود به مطالعه و تحقیق بپردازد و با رجوع به كتاب‏هایی كه در این زمینه نوشته شده، پاسخ سؤالات خود را دریابد و یا با سؤال كردن از عالمان دینی، ابهامات و شبهاتی كه در
ذهنش مطرح می‏شود بازگو كند تا با روشن شدن ابهامات، اعتقادات خود را راسخ كند.علم و ایمان رابطه‏ی طرفینی ندارند و این طور نیست كه پس از كسب علم ایمان نیز حاصل بشود، چون متعلّق علم و ایمان جدای از هم است، علم به مغز و ایمان به دل تعلّق دارد (چه بسا انسان علمی را كسب كند، ولی بر آن ملتزم نشود) علّت این امر نیز آن است علم دین اگر برای كسی حاصل شد، حال نوبت دل می‏رسد كه با اختیار و قدرت تصمیم‏گیری آن را به صورت ایمان در خود بپذیرد، اما بسیاری قبل از این كه دل را جایگاه دین و ایمان بسازند - و در عمل به آن پایبند باشند - دل خود را به دنیا، لذّت‏های نفسانی و هواهای شیطانی بسته‏اند، دلبستگی و دلدادگی این مردم چیزی جدای از مقوله دین و ایمان است. لذا قرآن می‏فرماید: انَّ فی ذلك لَذكری لمَن كان له  قلبٌ در این (هلاك پیشینیان) یادآوری است، برای آن كس كه دارای دل باشد(ق، آیه‏ی 37).
بنابر این اگر مایل هستیم از علم و معرفت دینی استفاده كنیم می‏بایست اول دل داشته باشیم و به فرموده خداوند «لمن كان له قلب» دل را از آلودگی‏ها و تعلّقات بیهوده پیراسته سازیم. تا زمانی كه تمایلات حیوانی بر قلب
ما تسلط دارد، جایی برای انگیزه‏های متعالی باقی نمی‏ماند. اگر ما بخواهیم به آن چه می‏دانیم حقّ است مؤمن و ملتزم شویم، چیزهایی را كه ممكن است ما را از ایمان و پذیرش قلبی باز دارد، باید از خود دور سازیم، در این صورت آماده پذیرش و التزام نسبت به حقایقی می‏شویم كه حقّانیّت آن‏ها را از راه علم و معرفت كسب كرده‏ایم.

قرآن شریف در سوره حجرات قضیه عدّه‏ای اعرابی را تعریف می‏كند كه خدمت پیامبر مكرّم اسلام آمدند و عرض كردند ما «ایمان» آورده‏ایم، ولی پیامبر مكرّم اسلام به فرمان خداوند به ایشان فرمود: نگوئید ایمان آورده‏ایم، بلكه بگوئید اسلام آورده‏ایم و هنوز ایمان در قلب‏های شما وارد نشده است: قالتِ الاعرابُ آمنّا قل لم تؤمنوا و لكن قولوا اسلمنا و لمّا یدخُلِ الایمانُ فی قلوبِكُم(حجرات، آیه‏ی 14).
از قسمت بعدی آیه چنین استفاده می‏شود كه ایمان زمانی تحقّق پیدا می‏كند كه مؤمن حقیقی، از خداوند و رسولش اطاعت و پیروی نماید(... و ان تطیعُواللّه‏ و رسوله... انّ اللّه‏ غفور رحیم).
و اگر ایمان به مرحله عمل نرسد، اسلام است و هنوز به مرتبه ایمان راه نیافته، به عبارتی ایمان یك درجه از اسلام برتر است. لذا در حدیث می‏خوانیم: الایمان اقرار و عمل و الاسلام اقرار بلاعمل ؛ ایمان عبارتست از باور قلبی
و عملی به آن(اصول كافی، ج 2، ص 24).
بنابر این بر ماست كه برای فراهم آوردن ایمان در دو زمینه تلاش داشته باشیم:
الف) در زمینه تقویت شناخت خویش
ب )  در زمینه انگیزش میل فطری خویش به آوردن ایمان و انجام كارهای شایسته.
و معلوم می‏شود كه راه‏های كسب علم از درون انسان شروع می‏شود:
1. تفكر و اندیشه در كتاب تكوین (طبیعت و جهان آفرینش).
2. تفكر و تدبر در خلقت خود انسان(مبدأشناسی).
3. تفكر و تأمل در پایان زندگی انسان (معادشناسی).
4. مراجعه به كتاب تشریع (قرآن و سیره اهل بیت علیهم‏السلام)
ب) حركت عملی؛ تاكنون دریافتیم كه ایمان مقتضی عمل صالح است، این واقعیت را در آیه آیه قرآن شریف می‏توانیم به دست آوریم: والّذین آمنوا و عَمِلوا الصّالحاتِ سنُدخِلِهُم جنّاتٍ...(نساء، آیه‏ی 57 و 122).
ایمان و عمل در دیدگاه قرآن دو جزء جدانشدنی از هم هستند، در واقع ایمان، شخص را به انجام عمل شایسته وا می‏دارد، امّا در همین جا یك نكته دقیقی وجود دارد و آن این كه ایمان، در صورتی می‏تواند منشأ عمل صالح (
تقوا) بشود كه زنده و فعّال باشد. به عبارتی آگاهی و تنبه همواره باید زنده باشد تا منشأ اثر شود. توصیه شده در این مرحله برای تشخیص كار «خوب» از كار «بد» تا آن چه كه عقل می‏فهمد از عقل، و آن چه را نمی‏فهمد از شرع دریافت كنیم و بدانیم چه كاری را باید انجام دهیم و چه كاری را باید ترك كنیم. لذا موضوع انجام واجبات و ترك محرّمات مطرح می‏شود.
نكته‏ی دیگر در سیر عملی آن است كه مؤمن پیوسته به عمل صالح و كردار شایسته اهتمام بورزد، هر عمل شایسته، در تقویت ایمان و تقوا نقشی اساسی دارد و متقابلاً ایمان به دست آمده خود منشأ عمل شایسته‏تر می‏شود و
این ارتباط ایمان و عمل صالح به صورت صعودی تحقق می‏یابد. والذین اهتَدوا زادَهُم هُدی؛ كسانی كه هدایت الهی را بپذیرند خداوند هدایت آن‏ها را زیادتر می‏كند(محمد، آیه‏ی 17).
نكته بعد این كه مؤمن در عمل به دین خود می‏بایست ارتباطی تنگاتنگ با عالمان دینی داشته باشد تا با استفاده از سیره علمی و عملی ایشان بیش از پیش در مسیر هدایت قرار گیرد و از آسیب‏ها و شبهات بركنار و مصون باشد.
آنچه می توانم در پایان به عنوان راهكارها و نكات كلیدی به عرضتان برسانم آن كه:
1. حركت در مسیر رشد و كمال نیازمند تلاش مستمر و همیشگی است.
2. حركت در مسیر رشد و كمال تدریجی است و برای دست یافتن به كمال نباید انتظار داشت كه یك شبه یا پس از مدت زمان كوتاه امكان پذیر است.
3. در این مسیر هرگز خسته نشوید و از خداوند متعال استمداد جویید.
4. هر چه بیشتر به وظایف عملی و شرعی خود آگاه تر شده و در انجام آن تكالیف جدی تر باشید.
5. در جلسات مذهبی، شركت فعال تر داشته باشید.
6. در انتخاب دوستان، هم اتاقی ها، هم درس های خود دقت بیشتر داشته باشید  حتی المقدرو با چنین دوستانی شاد و با نشاط باشید.
7. در برنامه هفتگی یا روزانه تان وقت و فرصت كافی برای ورزش به خصوص ورزش های دسته جمعی اختصاص دهید.
برای آگاهی بیشتر در این باره به منابع زیر مراجعه كنید:
1. تفسیر نمونه، تفسیر سوره حجرات
2. تفسیر سوره حجرات، محسن قرائتی
3. طهارت روح در آثار شهید مطهری، عباس عزیزی.
4. نشریه قرآنی «بشارت» كه یك نشریه دو ماهه و ویژه جوانان است.




طبقه بندی: دختران،  پسران، 
برچسب ها: ایمان، عمل، عرفان شیطانی، علم، گمراهی،
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط . .
نمایش نظرات 1 تا 30