: انـتـخـاب قـالـب


امروز :
اگر زندگیت را درست بسازی طلوع آرامش در زندگی را با تمام وجودت حس خواهی کرد !  رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی           پروردگارا سینه ام را [براى تحمل این وظیفه سنگین ]گشاده گردان، وكارم را برایم آسان ساز، وگِرِهى را [كه مانع روان سخن گفتن من است ]از زبانم بگشاى.                    پروردگارا برای ما از همسران وفرزندانمان روشنی دیدگان (نسل های صالح وپاک ومتّقی)عطا کن ومارابرپرهیزگاران (درمسابقه به سوی ایمان یا رهبری دراصول وفروع ومعارف)پیشوا گردان. - فرقان آیه 74
تاریخ : پنجشنبه 10 دی 1388 ساعت:12:37 ب.ظ

 

وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى ﴿طه آیه 132﴾

 

 

ترجمه:و خانواده خود را به نماز دستور ده و بر انجام آن شكیبا باش ما از تو روزى نمى خواهیم بلكه ما به تو روزى میدهیم و عاقبت نیك براى تقوا است .

 

 

تفسیر:براى تلطیف روح پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و تقویت قلب او میفرماید: ((خانواده خود را به نماز دستور ده و خود نیز بر انجام آن شكیبا و پر استقامت باش )) (و اءمر اهلك بالصلوة و اصطبر علیها).
چرا كه این نماز براى تو و خاندانت مایه پاكى و صفاى قلب و تقویت روح و دوام یاد خدا است .
بدون شك ظاهر اهل در اینجا خاندان پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بطور كلى است ، ولى از آنجا كه این سوره در مكه نازل شده در آن زمان مصداق اهل ، خدیجه و على (علیهماالسلام ) بوده اند، و ممكن است بعضى دیگر از نزدیكان پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را نیز شامل شود، ولى با گذشت زمان دامنه خاندان پیامبر گسترده شد.
سپس اضافه مى كند اگر دستور نماز به تو و خاندانت داده شده است منافع و بركاتش تنها متوجه خود شما است ما از تو روزى نمى خواهیم بلكه به تو روزى مى دهیم )) (لا نسئلك رزقا نحن نرزقك ).
این نماز چیزى بر عظمت پروردگار نمى افزاید، بلكه سرمایه بزرگى براى
تكامل شما انسانها و كلاس عالى تربیت است .
یا به تعبیر دیگر خداوند همچون پادشاهان و امیران نیست كه از ملت خود باج میگرفتند و زندگى خود و اطرافیان را اداره میكردند، خداوند از همگان بینیاز است و همگان به او نیازمند.
در حقیقت این تعبیر شبیه همان چیزى است كه در سوره ذاریات آیه 56 - 58 وارد شده است ((و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون و ما ارید منهم من رزق و ما ارید ان یطعمون ان الله هو الرزاق ذو القوة المتین )): من جن و انس را نیافریدم مگر بخاطر اینكه عبادتم كنند، من از آنها روزى نمى طلبم ، و نمى خواهم طعامم دهند، خداوند روزى دهنده همگان است و صاحب قدرت مستحكم )).
و به این ترتیب نتیجه عبادات مستقیما به خود عبادت كنندگان باز مى گردد. و در پایان آیه اضافه مى كند ((عاقبت و سرانجام نیك از آن تقوا است ))
(و العاقبة للتقوى ).
آنچه باقى میماند و سرانجامش مفید و سازنده و حیاتبخش است همان تقوا و پرهیزكارى است ، پرهیزكاران سرانجام پیروزند و بیتقوایان محكوم به شكست .
این احتمال در تفسیر جمله اخیر نیز وجود دارد كه هدف آن تاكید در زمینه روح تقوا و اخلاص در عبادات است ، چرا كه اساس عبادت همین است ، در آیه 37 سوره حج ، میخوانیم : ((لن ینال الله لحومها و لا دماؤ ها و لكن یناله التقوى منكم )): ((گوشتهاى حیوانات قربانى و خونهاى آنها به خدا نمى رسد، ولى تقواى شما به او میرسد)) آنچه به مقام قرب او از اعمال شما واصل مى گردد پوسته و ظاهر آن نیست ، بلكه مغز و باطن و اخلاصى كه در آن است به مقام قربش راه مى یابد.




طبقه بندی: مادران،  پدران، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول