: انـتـخـاب قـالـب


امروز :
اگر زندگیت را درست بسازی طلوع آرامش در زندگی را با تمام وجودت حس خواهی کرد !  رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی           پروردگارا سینه ام را [براى تحمل این وظیفه سنگین ]گشاده گردان، وكارم را برایم آسان ساز، وگِرِهى را [كه مانع روان سخن گفتن من است ]از زبانم بگشاى.                    پروردگارا برای ما از همسران وفرزندانمان روشنی دیدگان (نسل های صالح وپاک ومتّقی)عطا کن ومارابرپرهیزگاران (درمسابقه به سوی ایمان یا رهبری دراصول وفروع ومعارف)پیشوا گردان. - فرقان آیه 74
تاریخ : یکشنبه 4 بهمن 1388 ساعت:04:01 ق.ظ

 

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ (الروم آیه:21)

ترجمه:واز نشانه هاى [قدرت وربوبیت ]او این است كه براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در كنارشان آرامش یابید ودر میان شما دوستى ومهربانى قرار داد; یقیناً در این [كار شگفت انگیز] نشانه هایى است براى مردمى كه مى اندیشند.

تفسیر:آیات خدا در انفس !

دیگر از نشانه هاى خدا این است كه از جنس ‍ خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در كنار آنها آرامش بیابید (و من آیاته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا الیها).
و از آنجا كه ادامه این پیوند در میان همسران خصوصا، و در میان همه انسانها عموما، نیاز به یك جاذبه و كشش قلبى و روحانى دارد به دنبال آن اضافه مى كند: ((و در میان شما مودت و رحمت آفرید)) (و جعل بینكم مودة و رحمه ).
و در پایان آیه براى تاءكید بیشتر مى فرماید: ((در این امور نشانه هائى است براى افرادى كه تفكر مى كنند)) (ان فى ذالك لایات لقوم یتفكرون ).
جالب اینكه قرآن ....

در این آیه هدف ازدواج را سكونت و آرامش قرار داده است ، و با تعبیر پر معنى ((لتسكنوا)) مسائل بسیارى را بیان كرده و نظیر این تعبیر در آیه 189 سوره اعراف نیز آمده است .
به راستى وجود همسران با این ویژگیها براى انسانها كه مایه آرامش زندگى آنها است یكى از مواهب بزرگ الهى محسوب مى شود.
این آرامش از اینجا ناشى مى شود كه این دو جنس مكمل یكدیگر و مایه شكوفائى و نشاط و پرورش یكدیگر مى باشند بطورى كه هر یك بدون دیگرى ناقص است ، و طبیعى است كه میان یك موجود و مكمل وجود او چنین جاذبه نیرومندى وجود داشته باشد.
و از اینجا مى توان نتیجه گرفت آنها كه پشت پا به این سنت الهى مى زنند وجود ناقصى دارند، چرا كه یك مرحله تكاملى آنها متوقف شده (مگر آنكه به راستى شرائط خاص و ضرورتى ایجاب تجرد كند).
به هر حال این آرامش و سكونت هم از نظر جسمى است ، و هم از نظر روحى هم از جنبه فردى و هم اجتماعى .
بیماریهائى كه به خاطر ترك ازدواج براى جسم انسان پیش مى آید قابل انكار نیست .
همچنین عدم تعادل روحى و ناآرامیهاى روانى كه افراد مجرد با آن دست به گریبانند كم و بیش بر همه روشن است .
از نظر اجتماعى افراد مجرد كمتر احساس مسئولیت مى كنند و به همین جهت انتحار و خودكشى در میان مجردان بیشتر دیده مى شود، و جنایات هولناك نیز از آنها بیشتر سرمیزند.
هنگامى كه انسان از مرحله تجرد گام به مرحله زندگى خانوادگى مى گذارد شخصیت تازهاى در خود مى یابد، و احساس مسئولیت بیشترى مى كند و این است معنى احساس ‍ آرامش در سایه ازدواج .
و امّا مساءله ((مودت )) و ((رحمت )) در حقیقت ((ملاط)) و ((چسب )) مصالح ساختمانى جامعه انسانى است ، چرا كه جامعه از فرد فرد انسانها تشكیل شده همچون ساختمان عظیم و پرشكوهى كه از آجرها و قطعات سنگها تشكیل مى گردد.
اگر این افراد پراكنده ، و آن اجزاء مختلف ، با هم ارتباط و پیوند پیدا نكنند ((جامعه )) یا((ساختمانى )) به وجود نخواهد آمد.
آن كس كه انسان را براى زندگى اجتماعى آفریده این پیوند و ربط ضرورى را نیز در جان او ایجاد كرده است .
فرق میان ((مودت )) و ((رحمت )) ممكن است از جهات مختلفى باشد:
1 - ((مودت )) انگیزه ارتباط در آغاز كار است ، اما در پایان كه یكى از دو همسر ممكن است ضعیف و ناتوان گردد و قادر بر خدمتى نباشد ((رحمت )) جاى آن را مى گیرد.
2 - ((مودت )) در مورد بزرگترها است كه مى توانند نسبت بهم خدمت كنند اما كودكان و فرزندان كوچك در سایه رحمت پرورش مى یابند.
3 - ((مودت )) غالبا جنبه متقابل دارد، اما رحمت یك جانبه و ایثارگرانه است ، زیرا براى بقاء یك جامعه گاه خدمات متقابل لازم است كه سرچشمه آن مودت است و گاه خدمات بلاعوض كه نیاز به ایثار و ((رحمت )) دارد.
البته آیه مودت و رحمت را میان دو همسر بیان مى كند ولى این احتمال نیز وجود دارد كه تعبیر ((بینكم )) اشاره به همه انسانها باشد، كه دو همسر یكى از مصادیق بارز آن محسوب مى شوند، زیرا نه تنها زندگى خانوادگى كه زندگى در كل جامعه انسانى بدون این دو اصل یعنى مودت و رحمت امكانپذیر نیست ، و از میان رفتن این دو پیوند، و حتى ضعف و كمبود آن ، مایه هزاران بدبختى و ناراحتى و اضطراب اجتماعى است .

((یكى دیگر از نشانه هاى او این است كه شما را از خاك آفرید، سپس شما انسانهائى شدید كه در روى زمین منتشر گشتید)) (و من آیاته ان خلقكم من تراب ثم اذا انتم بشر تنتشرون ).
در این آیه به دو نشانه عظمت الهى اشاره شده : یكى آفرینش انسان از خاك كه ممكن است اشاره به آفرینش نخستین انسان یعنى آدم بوده باشد، یا آفرینش همه انسانها از خاك چرا كه مواد غذائى تشكیل دهنده وجود انسان همه ، مستقیما یا بطور غیر مستقیم از خاك گرفته مى شود.
دیگر تكثیر نسل انسان و انتشار فرزندان آدم در سراسر روى زمین است كه اگر ویژگى گسترش در آدم آفریده نشده بود به زودى از میان مى رفت و نسل او برچیده مى شد.
راستى خاك كجا و انسانى با این ظرافت كجا؟ اگر پرده هاى ظریف چشم كه از برگ گل هم لطیفتر و حساستر و ظریفتر است ، همچنین سلولهاى فوق العاده حساس و ظریف مغز را در كنار خاك بگذاریم و با هم مقایسه كنیم آنگاه مى فهمیم كه آفریدگار جهان چه قدرت عجیبى به كار گرفته كه از آن ماده تیره كم ارزش چنین دستگاه هاى ظریف و دقیق و پرارزشى را به وجود آورده است ؟.
خاك نه نور دارد، نه حرارت ، نه زیبائى و نه طراوت ، و نه حس و نه حركت ولى در عین حال خمیر مایه انسانى شده است داراى همه این صفات ، آن كس كه از چنین موجود مردهاى كه كم ارزشترین موجودات محسوب

مى شود چنان موجود زنده شگرفى بیافریند شایسته هرگونه ستایش بر این قدرت و علم و دانش بیحساب است ((تبارك الله احسن الخالقین )).
قابل توجه اینكه كلمه ((اذا)) در لغت عرب معمولا در مورد امور ناگهانى به كار مى رود، ذكر این تعبیر در اینجا ممكن است اشاره به آن باشد كه خداوند
آنچنان قدرت تكثیر مثل به آدم داد كه در مدتى كوتاه ناگهان نسل او در سراسر زمین منتشر شد و جامعه متشكل انسانى را به وجود آورد.
این تعبیر ضمنا بیانگر این واقعیت است كه در میان انسانها تفاوتى نیست و ریشه همه به یكجا بازمی گردد، همگى پیوند ناگسستنى با خاك دارند و طبعا سرانجام نیز همه به همان خاك بازمى گردند.



طبقه بندی: دختران،  پسران، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول
نمایش نظرات 1 تا 30