: انـتـخـاب قـالـب


امروز :
اگر زندگیت را درست بسازی طلوع آرامش در زندگی را با تمام وجودت حس خواهی کرد !  رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی           پروردگارا سینه ام را [براى تحمل این وظیفه سنگین ]گشاده گردان، وكارم را برایم آسان ساز، وگِرِهى را [كه مانع روان سخن گفتن من است ]از زبانم بگشاى.                    پروردگارا برای ما از همسران وفرزندانمان روشنی دیدگان (نسل های صالح وپاک ومتّقی)عطا کن ومارابرپرهیزگاران (درمسابقه به سوی ایمان یا رهبری دراصول وفروع ومعارف)پیشوا گردان. - فرقان آیه 74
تاریخ : پنجشنبه 29 بهمن 1388 ساعت:02:03 ق.ظ

 

رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّیَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ

عَلَیْنَآ إِنَّكَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ(البقرة آیه:128)


 ترجمه:پروردگارا! ما را تسلیم فرمان خود قرار ده و از دودمان ما امتى كه

تسلیم فرمانت باشد به وجود آور، وطرز پرستش خودت را به ما نشان ده ، و

توبه ما را بپذیر، كه تو تواب و رحیمى .

 

تفسیر:ابراهیم و فرزندش اسماعیل ، پنج تقاضاى مهم از خداوند جهان مى كنند، این

تقاضاها كه به هنگام اشتغال به تجدید بناى خانه كعبه

 صورت گرفت به قدرى حساب شده و جامع تمام نیازمندیهاى زندگى مادى و معنوى است كه

انسان را به عظمت روح این دو پیامبر

بزرگ خدا كاملا آشنا مى سازد:..........

 

نخست عرضه مى دارند: ((پروردگارا! ما را تسلیم فرمان خودت قرار ده )) (ربنا و اجعلنا مسلمین لك ).


بعد تقاضا مى كنند
((از دودمان ما نیز امتى مسلمان و تسلیم در برابر فرمانت قرار ده )) (و من ذریتنا امة مسلمة لك ).


سپس تقاضا مى كنند
((طرز پرستش و عبادت خودت را به ما نشان ده ، و ما را از آن آگاه ساز)) (و ارنا مناسكنا).


تا بتوانیم آنگونه كه شایسته مقام تو است عبادتت كنیم .


بعد از خدا تقاضاى توبه كرده ، مى گویند:
((توبه ما را بپذیر و رحمتت را متوجهما گردان كه تو تواب و رحیمى )) (و تب علینا انك انت

التواب الرحیم ) پنجمین تقاضاى آنها این است كه : ((پروردگارا! در میان آنها پیامبرى از خودشان مبعوث كن )) (ربنا و ابعث فیهم رسولا منهم ).


((تا آیات تو را بر آنها بخواند و كتاب و حكمت به آنان بیاموزد و آنها را پاكیزه كند)) (یتلوا علیهم آیاتك و یعلمهم الكتاب و الحكمة و یزكیهم ).


((چرا كه تو توانا هستى و بر تمام این كارها قدرت دارى )) (انك انت العزیز الحكیم ).


نكته : 1- هدف بعثت پیامبران

در آیات فوق پس از آنكه ابراهیم و اسماعیل تقاضاى ظهور پیامبر اسلام را مى كنند سه هدف براى بعثت او بیان مى دارند: نخست

تلاوت آیات خدا بر مردم ، این جمله اشاره به بیدار ساختن اندیشه ها در پرتو آیات گیرا و جذاب و كوبنده اى است كه از مجراى وحى

بر قلب پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) نازل مى شود و او به وسیله آن ، ارواح خفته را بیدار مى كند.

((یتلو)) از ماده ((تلاوت )) در لغت به معنى پى در پى آوردن چیزى است و هنگامى كه عباراتى را پشت سر هم و روى نظام

صحیحى بخوانند، عرب از آن تعبیر به تلاوت مى كند، بنابراین تلاوت منظم و پى در پى مقدمهاى است براى بیدارى و ایجاد آمادگى ،

براى تعلیم و تربیت .

سپس تعلیم كتاب و حكمت را هدف دوم مى شمرد، چرا كه تا آگاهى حاصل نشود، تربیت كه مرحله سوم است صورت نمى گیرد

تفاوت ((كتاب )) و((حكمت )) ممكن است در این جهت باشد كه كتاب اشاره به كتب آسمانى است ، و اما حكمت ، علوم و دانشها و

اسرار و علل و نتائج احكام است كه از طرف پیامبر، تعلیم مى شود.

كه مساءله ((تزكیه )) است بیان مى دارد.

((تزكیه )) در لغت هم به معنى نمو دادن ، و هم به معنى پاكسازى آمده است .

و به این ترتیب تكامل وجود انسان در جنبه هاى علمى و عملى به عنوان هدف نهائى بعثت پیامبر، معرفى شده است .

این نكته مخصوصا قابل توجه است كه علوم بشر محدود است ، و آمیخته با هزاران نقطه ابهام و خطاهاى فراوان ، و از این گذشته

نسبت به آنچه را هم مى داند گاهى نمى تواند دقیقا امیدوار باشد چرا كه خطاهاى خود و دیگران را دیده است .

اینجا است كه باید پیامبران ، با علوم راستین و خالى از هر گونه خطا كه از مبدء وحى گرفته اند به میان مردم بیایند، خطاهایشان را

بر طرف سازند، آنجا را كه نمى دانند به آنها بیاموزند و آن را كه مى دانند به آنها اطمینان خاطر دهند.

موضوع دیگرى كه در این رابطه لازم به یادآورى است این است كه نیمى از شخصیت ما را((عقل و خرد)) تشكیل مى دهد و نیمى را

((غرائز و امیال ،)) به همین دلیل ما به همان اندازه كه نیاز به تعلیم داریم ، نیاز به تربیت هم داریم ، هم خرد ما باید تكامل یابد و هم

غرائز درونى ما به سوى هدف صحیحى رهبرى شوند.

لذا پیامبران هم معلمند، هم مربى ، هم آموزش دهنده اند و هم پرورش دهنده .

نكته : 2- تعلیم مقدم است یا تربیت ؟

جالب اینكه در چهار مورد از قرآن مجید كه مساءله تعلیم و تربیت به عنوان هدف انبیاء با هم ذكر شده است در سه مورد تربیت بر

تعلیم مقدم شمرده شده (سوره بقره آیه 151 آل عمران 164جمعه 2) و تنها در یك مورد تعلیم بر تربیت مقدم شده است (آیه

مورد بحث ) با اینكه مى دانیم معمولا تا تعلیمى نباشد تربیتى صورت نمى گیرد.

بنابراین آنجا كه تعلیم بر تربیت مقدم شده اشاره به وضع طبیعى آن است ، و در موارد بیشترى كه تربیت مقدم ذكر شده گویا اشاره

به مساءله هدف بودن آن است ، چرا كه هدف اصلى تربیت است و بقیه همه مقدمه آن است .

نكته : 3- پیامبرى از میان خود آنها

این تعبیر كه با كلمه ((منهم )) در آیات فوق آمده اشاره به این است كه رهبران و مربیان انسان باید از نوع خود او باشند، با همان

صفات و غرائز بشرى تا بتوانند از نظر جنبه هاى عملى ، سرمشقهاى شایسته اى باشند، بدیهى است اگر از غیر جنس بشر باشند

نه آنها مى توانند دردها نیازها، مشكلات ، و گرفتاریهاى مختلف انسانها را درك كنند و نه انسانها مى توانند از آنها سرمشق بگیرند.  




طبقه بندی: مادران،  پدران، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط محمد رسول
نمایش نظرات 1 تا 30